دور المرشد الاعلى في تحديد توجهات السياسة الإيرانية

Abstract

The Role of The Supreme Leader in The Determine of Iranian Policy DirectionsAssist.Prof Dr.Sattar Gabaar AlaiyAbstract The Supreme Leader is the linchpin of the Islamic Republic of Iran; He guides its character,policies,and approach to the outside world. To arrive at our conclusions, we conducted a historical analysis of both the institution of Supreme Leader and key aspects of Khomeini's and Khamenei's terms in the position. After examining the justifications for the creation of the Supreme Leader position during the Islamic Revolution, we analyzed the position's constitutional and informal powers and how Khomeini and Khamenei have used these powers. We also explored various debates and political and religious discourses in Iran about the nature of the Supreme Leader, including those surrounding the 1989 succession. On the basis of this research, we identified the selection of Khamenei for Supreme Leader over the heir Khomeini had originally chosen, Ayatollah Hossein Ali Montazeri,during the 1989 succession.Khamenei met Khomeini's and the Islamist Right's ideological and administrative qualifications for Supreme Leader and in many ways was Montazeri's opposite. Iran's nezam derives its religious and political legitimacy from the concept of Velayat-e faghih,which underpins the Supreme Leader's authority. Khomeini reinterpreted Velayat-e faghih to form the basis of an Islamic state led by the clergy. Two broad schools of thought have since developed under Khomeini's reinterpretation; the ''absolutist'' and the ''democratic''.

Keywords

المقدمة وضعت الثورة الايرانية عام1979 نهاية للملكية، ومهدت الطريق لتاسيس كيان سياسي جديد، مبني على اساس القيم الناشئة، التي لعبت دورا رئيساً في نزع غطاء الشرعية عن نظام الحكم القديم، ويمكن القول ان هناك ثلاثة عوامل مرتبطة بالاسلام، بوصفه عقيدة وايديولوجيا، استطاعت حشد الجماهير اثناء قيام الثورة الايرانية.وهذه العوامل هي:مشاركة رجال الدين في العملية الثورية بقيادة الإمام الخميني*، ودور المفكرين المسلمين في الصحوة الاسلامية قبل الثورة، ومشاركتهم في رسم الاستراتيجية الثورية.وكان لهذه العوامل دور حاسم في اقامة علاقة مبنية على التعايش بين الدين والسياسة في ايران في الحقبة التي أعقبت الثورة.وقد أضفت تلك العلاقة نكهة متميزة جديدة على السياسة الايرانية، ومهدت الطريق الى حدوث تصادم بين التفسيرات المختلفة للدين ودوره في رسم سياسة البلاد وحكمها، كما اثارت حماسا وجدلا حول عدد من التساؤلات ابرزها، اي من اوجه تفسير الاسلام يجب ان يترك بصمته على الحكومة ومؤسساتها؟ ومن الذي يجب ان يمثل هذه الحكومة ؟ ومن الذي يجب ان يتولى السلطة في الحكومة الاسلامية؟