جدول المحتويات

مجلة كلية الفقه

ISSN: 19957971
الجامعة: جامعة الكوفة
الكلية: الفقه
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

تعنى مجلة كلية الفقه بنشر البحوث العلمية الرصينة ذات العلاقة بمختلف العلوم الاسلامية واللغة العربية والتاريخ ومختلف الاختصاصات الانسانية والتي لم تنشر او تقدم للنشر سابقاوهي مجلة علمية فصلية تصدرها كلية الفقه-جامعة الكوفة تاريخ اول عدد صدر سنة 2005عدد الاعداد التي تصدر في السنة2

Loading...
معلومات الاتصال

E-mail: fqh@uokufa.edu.iq

جدول المحتويات السنة: 2008 المجلد: العدد: 7

Article
Withdrawal in the Holy Quran
العدولفي السياق القرآني

المؤلفون: الدكتور حسن حميد فياض
الصفحات: 1-24
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract
The research deals with a phenomenon repeated in the Holy Quran. It came in many of its verses. It is a phenomenon that some of Verses of Quran change the topic out of their context unexpectedly, in a way that attracts the attention and arouse in the soul an inquiry about this sudden change and its aim. It calls for contemplation, speculation and careful examination to recognize its truth and reveal its signification. Such a change is what we call withdrawal.
The research has established the origin of the tern (withdrawal in the context) after it examined each of the two terms alone, explaining their linguistic dimensions and technical signification. It concluded that withdrawal is an unexpected change that renew semantic impetus when moving in the discourse from one origin to other, or it is an appearance of an unexpected element from phrases and sentences within linguistic, rhetorical, and psychological network in one specific text frame.


Article
Pun in the Arabic Heritage and Rhetoricians' Attitudes towards it
المعمى في التراث العربي وموقف البلاغيين منه

المؤلفون: وردة صالح نغماش
الصفحات: 25-42
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract
One of the well-known styles of Arab in the arts of poetry and prose is that of pun which is considered on of the ways the Arabic use in composition and signification. Its linguistic meaning is to pun a person something and answer it. Technically, it means telling a speech that has two meanings at the same time, one is clear and apparent, while the other is hidden, needed to be interpreted and revealed by the listener or the reader. At the present time. In the research, we dealt with it linguistically and technically, then discussed its appearance to the Arab, and its kinds and ways. We also talked about reasons of its appearance and the rhetoricians' attitude towards it, they distributed among supporter and objector. The research ended explaining its effect on the linguistic lesson development.

الكلمات الدلالية

التبديل --- التعويض --- المعجم


Article
الحديث الصحيح لدى الأماميةبين قواعد المحدثين وتطبيق الفقهاء

المؤلفون: الدكتور علي خضير حجي
الصفحات: 43-69
Loading...
Loading...
الخلاصة

1ـ الخلاصة
1. إن مصطلح الحديث مر بمرحلتين زمنيتين كان الحد الفاصل بينهما القرن الثالث الهجري عند العامة، والقرن السابع الهجري عند الإمامية.
2. قسم الحديث عند أهل العامة إلى ثلاث درجات درجة الصحيح والحسن والضعيف، وكان هذا التقسيم متفق عليه بين القدماء والمتأخرين.
3. قسم الحديث عند الإمامية بحسب فترته الزمنية فكان عند المتقدمين صحيح وغير صحيح، وعند المتأخرين اربعة اقسام: الصحيح والحسن والموثق، والضعيف.
4. كانت شروط الحديث الصحيح عند المتقدمين ناظرة إلى المتن ومعتبرة أن المتن حاكم الرؤية ومنقحها وحجة ودرجة قوتها أو ضعفها في حين كان السند حاكما عند المتأخرين ناظرين إلى الرواة وعدالتهم وضبطهم.
5. كانت القيود التعريفية أكثر عنه العامة وهي قيود احترازية تبناها العامة.
6. لا يعد عدم كثرة القيود في تعريفات الإمامية بأنهم متساهلون قبول الحديث، وأنها انطوت أغلب هذه القيود عن مفهوم العدالة من التطبيق الذي توسع منه الإمامية وأعطوه حيزا واسعا من التطبيق.
7. في تطبيقات الفقهاء السيد الحكيم والسيد الصدر والسيد الخوئي يجد الباحث إنهم تبنوا مبنى الوثاقة بالتعامل الدقيق مع الرواة.


Article
صفات الأنبياء أولي العزم في القرآن الكريم والعهدين

المؤلفون: د حكمت عبيد حسين الخفاجي
الصفحات: 70-102
Loading...
Loading...
الخلاصة

فإن النبوة هي إحدى أصول الشريعة الإسلامية وتمثّل أساسا متينا من أسسها ، بل هي الأصل الثاني بعد توحيد الله سبحانه وتعالى ، وكذلك هي بالنسبة للأديان السماوية الأخرى ، فقد تعاملت معها بإيمان مطلق ، إلا أنّ صورة النبوة في الكتب السماوية الثلاث( التوراة ، الإنجيل ، القرآن) قد تفاوتت في قداستها وتنزيهها ومفاهيمها ففي التوراة والإنجيل هناك الكثير من الآيات في الأسفار والإصحاحات تعرض لنا النبوة ممثلة بشخص النبي بشيء من التناقض إذ جعلت منه إلها أو ربّا وأخرى جعلت منه إنسانا يجترح أي شيء ويفعل أي فعل من دون رادع ولا زاجر ، غير أن القران الكريم قد تسامى بالنبوة إذ أوصله إلى درجة الكمال الإنساني .

وتأسيسا على ما تقدم فقد اختار البحث صفوة من الأنبياء وهم ( أولو العزم ) ؛ ليكونوا موضوعا للدراسة والمقارنة في صفاتهم الأخلاقية خاصّة بين الكتب السماوية الثلاث فكان عنوانه ( صفات الأنبياء أولي العزم بين القران الكريم والعهدين ) ، انتظمت تحته بعد المقدمة ثلاثة مباحث : المبحث الأول استعرض في البحث لفظة الصفة في اللغة والاصطلاح ، ففي اللغة حاول البحث تتبع جذرها ومعناها المعجمي ، وورودها في القران الكريم والكلام العربي شعرا ونثرا ، وأما في الاصطلاح فهي بمعنى الأمارة والعلامة التي تفرق بين الصفات الإلهية وغير الإلهية .
وأما المبحث الثاني فقد تطرق البحث فيه إلى مسألة : من هم أولو العزم ؟ ، ولماذا سمّوا بهذا الاسم ؟ وعرضت فيه للأقوال التي قيلت فيهم ، وفي عددهم ( سلام الله عليهم ) .
وبعد أن اختار البحث خمسة منهم ، وهم : نوح وإبراهيم ، وموسى ، وعيسى ، ومحمد ، وفق ما قدم من أدلة واستنتاجات ، أهمها : هم الوحيدون الذين جاءوا بكتب سماوية ، وشرائع إلهية حسب ما ذكرت الكتب السماوية الثلاثة ، انطوت صفحات المبحث الثالث على ذكر صفاتهم مقارنة بين القران الكريم والعهدين بعد أن ترجمت الكتب الأخيرة إلى العربية .


Article
الحديث الموثق وأثره في التقريب بين المذاهب

Loading...
Loading...
الخلاصة

الخلاصة
الحديث المؤلف هو الصنف الثالث من اصناف التقسيم الرباعي للحديث على مبنى المتأخرين من الامامية، وهو ما دخل في طريق سنده من ليس بأمامي العقيدة، ولكنه منصوص على توثيقه بين رجال الامامية، واصطلاح الموثق هو مدعاة للقول بانفتاح الامامية امام المذاهب الاسلامية الاخرى من حيث قبول رواية الآخر اذا ما كانت وفق شروط القبول والاعتداء من خلال تصريح الامامية بوثاقة الراوي سواءً كان من العامة او ينتمي الى مذهب من فرق الشيعة كالوقفية والفطحية، وهو ما عبّر عنه علمائنا بـ(فساد العقيدة).
وقبول الموثق والعمل بمضمونه هو موضع اتفاق الامامية، وهذا الاتفاق إنما يعبّر عن الانفتاح العلمي الذي هو سائد بين العلوم الاسلامية الأخرى كالتفسير وعلوم القرآن وغيرها.
ذلك الانفتاح الذي يمثل جزءا م الاتجاه العام للامامية في إبقاء باب الاجتهاد مفتوحاً الى اليوم، لاحتضان واستيعاب جميع الأفكار التي من شأنها التجديد والتأصيل في إطار النظريات الاسلامية.
وقد تبدو أهمية الحديث الموقف جلية في الفكر الإمامي اذا ما قارناها بالوجهة المقابلة التي رفضت روايات المذهب الامامي في ظل اشتراط العدالة في الراوي، حيث اعتبرت ان الانتماء المذهبي هو الذي يحدد مدى تلك العدالة، وكانت النتيجة هو الانغلاق على نوع واحد من الرواة وعدم اتاحة المجال لقبول رواية الآخر.
بل لقد سعى العديد من علماء الامامية الى تطوير مصطلح الموثق، نحو اصطلاح (الموثق كالصحيح) الذي اقترب في وثاقته من الصحيح الذي يمثل اعلى رتبة في التقسيم الرباعي، و مصطلح (القوي كالموثق) الذي وصف به الموثق بالقوة، في محاولة منهم للتعزيز من قدرة الموثق على الارتقاء، وفتح الباب على مصراعيها امام رواية المخالف في العقيدة.
وهو ما يمثل روح التقريب بين مذاهب الاسلام في الأطار العلمي وخاصة في مجال الحديث الشريف.


Summary
The documented Hadith is the third class of the fourth partition classes for Hadith under the basis of the later of Imams, what penetrate in its path who is not Imams religion, but he has provided on consolidation him among Imams for men and documented term is a reason to saying with openness Imams towards other Islamic ideology from where acceptance the other narration in case it was under the condition of acceptance and consideration through Imams statement by trust of narrator whether he was from the common people or belong to the ideology from Alsheaa sect as Alwakifia and Alfatahia, and what express our savants about it as ( corruption of belief).
And acceptance the documented Hadith and pursuant with it content is trustworthy by Imams, and this unanimously verity express to scientific openness which is ruling among other Islamic science as interpret and Quran sciences etc.
That openness which represent part of general way for Imams to retention the diligence field opened until today to nursing and assimilation hole ideas which can be renewal and founding in field the Islamic theory.
The importance of the documented Hadith may be appear clear in the Imams thinking in case whether we compare it with opposite side whom refused the Islamic ideology narration under stipulating the equity in the narrator, whereas considered that the ideology belonging which define that equity and the result was closeness on one type of narrators and stop giving the field of activity to accept the other narration.
Rather already pursue many of our Islamic savants to developing the term of documented, toward idiom (documented as veracious) which approach to it firmness of veracious that represent top rank in forth division and idiom (potent as documented) that the documented has described as strong as attempt to supply the ability of documented on advancement, and wide open facing dissent narration in belief.
And it is represent a reconciliation spirit among Islamic faith in scientific field and especially in a prophetic tradition field.


Article
سيد قطب والمنهج الإسلامي النقدي

المؤلفون: الدكتور علي سميسم
الصفحات: 120-145
Loading...
Loading...
الخلاصة

سار الباحث بنظره القاصر ليتقصى المنهج التكاملي في نتاج الأديب والمفكر السيد قطب، وبعد الاطلاع على كتبه آثارنا بيان الحالات البيئية والاجتماعية والفكرية والسياسية التي مرّ بها الكاتب ليتسنى لنا معرفة آثار كل ما تقدم على نتاجاته الأدبية ،وتقصينا مقولاته النظرية لبيان رأيه في المناهج النقدية وأي منهج يتوخى، وبيان إمكانية تطبيق هذا الرأي على نتاجاته الأدبية.
لذا سار البحث في مبحثين، الأول: نظري يظهر رأي الكاتب مع مسيرته الحياتية بأغلب أشكالها، والثاني: تطبيقي يسبح في بحر أدبياته وأفكاره المكتوبة... ليخلص إلى عدم قدرة الكاتب الكبير على تطبيق ما اختاره من منهج نقدي.


Article
قذف المحصنات وأحكامها في الفقه الإسلامي

المؤلفون: عبد الزهرة لفته عبيد
الصفحات: 146-179
Loading...
Loading...
الخلاصة

للتراث الإسلامي المتكون من الرسالة الإسلامية الخالدة روافد عدة يجمع بعضها بعضها لتكون تلك الثروة الفكرية الخالدة التي انبثقت ببعثة رسول الإنسانية محمد ( ص ) إلى يوم الدين ومن أهم تلك الروافد هو الفقه الإسلامي الذي يقدسه كل المسلمين فقال تعالى(وما كان المؤمنون لينفروا كافة فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم أذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون) التوبة/122 0
وورد في الحديث((أن أفضل العلوم هو التفقه بالدين)) ونتيجة لهذا الحث الشرعي اخترت بتوفيق من الله موضوع(قذف المحصنات وأحكامها في الفقه الإسلامي)0
ولأن أفراد المجتمع يتناولون الفاظ القذف فيما بينهم بلا أدنى مسؤولية ومعرفة لما يترتب عليه من أحكام شرعية وكأنما سبحانه وتعالى لم يرتب على تلك الألفاظ أي أثر فأحببت أن أبين ذلك فكان بحثي في ثلاثة فصول تناولت في الفصل الأول عدة مباحث تركز البحث فيها حول مفهوم القذف لغة واصطلاحا ومراد القرآن الكريم باستخدامه لهذا المصطلح ثم عرجت على أركان هذه الجريمة من شروطها وأقسامها والفاظها وطرق أثباتها وبعد ذلك جاء الفصل الثاني حاويا على عقوبة القذف فتناولت فيه أدلتها من الكتاب والسنة والاجتماع وبينت فيه مقدار العقوبة وشروط أقامتها أما الفصل الثالث فجاء متناولاً لأهم الأحكام المتعلقة بعقوبة القاذف وما يترتب على تلك الأحكام ثم جاءت الخاتمة فيها أهم النتائج التي توصلت إليها ومن الله التوفيق0


Article
Implementation of thee Contextual Languages tic Program in the study of QuranSurat -Al-Bagare as an illustration))
تطبيق منهج علم اللغة النصي في دراسة القرآن الكريم(سورة البقرة أنموذجا )

المؤلفون: الدكتور محمد كاظم البـكّاء
الصفحات: 180-218
Loading...
Loading...
الخلاصة

There has been a lot of efforts in this field with view to analysis the text and understanding of the relation between its various parts. I believe through my own experience that the implementation of such program is both effective and efficient in the proper study of our wholly Quran. I am confident that the use of such program allows our student to have a more clear and deeper understanding of the Quranic texts. It helps the reader to comprehend the over all meaning of the text rather than understanding the text as confused subdivided parts. The use of this program, in my experience, disclose a new and serious discovery In the Quranic power of Al-Ejaze.I call it Al-Ejaze.I in the organization of the texts. The way the Quran has been organized by our prophets Mohammad is divine and happened over a period of 23 years. Irrespective to the time, The Quranic texts (Ayahs) came for various reasons. This is something interesting! How these texts which came for various reasons, are brought together in such a unique and well organized style? This has made me to analyze Surat -Al-Bagare as an illustration to what I have mentioned above.


Article
حكم الناسية في الفقه الإمامي

المؤلفون: عدنان البكاء
الصفحات: 219-250
Loading...
Loading...
الخلاصة

Extract:
1- Despite that the difference in detection of kinds of the menstruated women who has continuous bleeding, seems to be based on scientific rules which lead to fruitful result in detection of the suitable Islamic judgment according to inclusion of the case to the different kinds of the menstruated women…………
Despite the research seems to be like that but the scrutiny leads the scholar to assert that this research is practically is fruitless , because there is no evidence asserts those classification of the subject except the difference in judgment itself, and there is no doubt that this sort of classification is not a scientific sort, so it should be an independent base of classification other than difference in judgment.
So as much as the research seems to be complicated and extended but it is in fact, just an attempt to nominate the subjects of the rules in the jurisprudent holy text (hadith).
2- The practical importance of the research of oblivious menstruated women in jurisprudence is an attempt of the scholar to limit all suppositions of menstruated women to be included in one of the three rules which is displayed in the dependable text of (Mursal Yunis) that is narrated by Al-Imam Al-Sadiq ascribed to messenger of God.
3- The research reviewed many of solutions for the problem of lack of the text related to the oblivious menstruated women in jurisprudence, and suggested to insert it in the second rule of (Mursal Yunis) leaning on some evidence concluded by this paper.
4- The paper dealt with the illusion of presence of fourth rule in an other text (muatheq Sama a) justifying absence of this rule in (Mursal Yunis) because (Mursal Yunis) is concerned with women who has no way to know his rule even by indirect evidence, while (muatheq Sama a) supposed that the woman has an indirect way to know his rule by concluding from the menstruation of her relatives.
5- The research evaluate those opinions that refuse the generalization conception of (Mursal Yunis), and dealt with the practical function under this condition.


Article
المؤلفات في علم رجال الحديث

المؤلفون: مكي خليل حمود
الصفحات: 251-269
Loading...
Loading...
الخلاصة

ما من شك أن بداية كل علم تبدأ بسيطة سهلة ثم تتسع وتكبر حتى توضع المؤلفات الضخمة في ذلك العلم . ورجال الحديث علم عرف مع بداية الحديث النبوي الشريف للوثوق من الراوي والتأكد من صحة روايته اطمئنانا على صحة حديث الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم .
فسارع العلماء الى وضع مؤلفات خاصة في عدد من فنون في هذا العلم الجليل , وتنوعت أساليب البحث والمنهجية في هذه المؤلفات تبعا لرؤية المؤلف وشمولية نظرته العلمية في تبويب وترتيب كتابه , فمن المؤلفين ما جعل كتابه مقتصرا على ذكر اسم الصحابة والتوسع في معرفة حياتهم وسيرتهم وجهادهم مع الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم , من دون ان يخلط معهم غيرهم لتعم فائدة الكتاب ويكثر الانتفاع منه في معرفة هذا الجانب فقط .
ومنهم من جعل كتابه شاملا لتراجم الصحابة والتابعين الذين جاءوا بعدهم , وقد فصل بينهم في ثنايا الكتاب خوفا من اللبس لئلا يختلط الصحابي بالتابعين , بطبيعة الحال يترتب عليه حكم أو أحكام أخرى تخص المترجم أو الباحث عن تلك الشخصية أو هذه .
ومنهم من تناول الثقاة من الرواة وترك ما سواهم من الضعفاء والمتروكين وجعل كتابه خاصا بمن اطمئن به ووثق بروايته . ومنهم من افراد المدلسين والضعفاء والمتروكين في مؤلف لسهولة الرجوع اليه ومعرفة بغية الطالب من أحوال هؤلاء الرواة , وهكذا تعددت الاساليب والمنهجية في التأليف , فأصبح لدينا بمرور الزمن تراثا فكريا يعتز به من حيث المادة والتبويب في كل مؤلف من المؤلفات . ونستطيع أن نقسم هذه المؤلفات على طبيعة منهجية تأليفها وفق المباحث التالية .


Article
Impression of Quran on"Nahj Al-Balagha"
القرآن في مدرسة أهل البيت (عليهم الّسلام)

المؤلفون: الدكتور مشكوركاظم العوّادي
الصفحات: 270-302
Loading...
Loading...
الخلاصة

لقد حاز الإمام علي-عليه السّلام- أعلى مراتب الإمكان البشري بعد رسول الله -صلى الله عليه وآله وسلم- فهو إمام البلغاء والمتكلمين كما هو إمام المتقين وآيته في ذلك(نهج البلاغة)
الذي يمثل أساساً بيانياً ونمطاً أسلوبيّاً يسمو به البيان على مرّ العصور،وكان ذلك من ثمار المدرسة القرآنيّة النبويّة التي تربى الإمام في أحضانها ،فضلاً عن رسوخه،وهو عنصر متولد من الجنان القرآنية المزروعة ثمارها في القلب العلوي،وقد أينعت بفضل كتاب الله الذي يعد ساقيها وحاميها، والمغدق عليها من سلسبيله ،وعندها جاءت بلاغته مصداقاً متواضعاً للبلاغة القرآنيّة المعجزة على امتداد للخط المحمدي في الدفاع عن القرآن شرحاً وتبياناً ورسوخاً متمكناً في السّرد و الخطاب بخصائص بنائيّة، وصور ًبيانيّة ،وفرائد مبدعة ،فهو لايداهن في كلامه أحداً؛بل يلقي الحقائق مسكة للأسماع قبلها من قبلها، وتأبّاها من تأباها؛لإنّه شديد في جانب الحقّ وإن قلّ أصحابه ومؤيّدوه..

Imam Ali (Peace be on him) had acquired the highest most characteristic levels of capacity, second to our Prophet (Allah may pray on Him and His Household). He was the leading figure of the rhetoric and the orator; he was also the leading figure of the pious and God-fearing. "Nahj Al-Balagha" represents rhetorical basis and model of style in which rhetoric sublimes all ages. That famous book was the fruit of the Quranic School led and established by our Prophet (Allah may pray on Him and His Household) where Imam Ali (Peace be on him) had grown up throughout his childhood and youth. And thanks to that there had been an Alawian methodology of unique value represented in rhetoric significance, in addition to its generating from the Quranic bases that enriched "Nahj Al-Balagha" to make Imam Ali's outstanding rhetoric a pure humble work of literature correlated with miracle rhetoric of the Quran.
"Nahj Al-Balagha" is regarded as an established extension to the Prophet Mohammed's method in protecting and assisting the Quran teachings and honest explanations. In addition this book took from the Quran resolution and well-rooted method in oration presenting.
Imam Ali (Peace be on him) in "Nahj Al-Balagha" had never adulated anybody when giving speeches, but presented most affecting and sound facts that drew the attention of listeners. He never tried to force on others what he used to teach. This is because he was firm in the right in spite of the little number of his supporters.


Article
المعنى الصرفي وظاهرة التأويل في الخطاب القرآني(دراسة نقدية تحليلية)

المؤلفون: الدكتور رياض كريم عبد الله البديري
الصفحات: 303-335
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract
The Holy Qura'n is a source for science, thought, and human life; a renewed creative source suitable for the various stages of man evolution in his thought patterns throughout his long life on earth.
We feel a serious need to reunderstand the Holy Qur'an, its linguistic system, and its morphological uses and their semantic indications. It is a new understanding that should spring from heritage, emphasize it, and add to it new Qura'nic technical meditations and induction that the interpreter of his antecedent who did their best .
We need an innovation of its own authenticity and belonging that makes use of the opinions of the antecedents and merges them in a form that is not entirely new as it belongs to the heritage but in a new wouy of unolerstang. We need a more profound Qura'nic understanding that is based deep apprehension and communication of the Qura`n in its renewal. Yet, it is not only the renewal in the modern sense farer from the reality and authenticity of the scientificc heritage. Speech is eloquently built according to rules of verse such as syntax and its rules, morphology and its rules and semantics. The meaning, then, is so explicitly expressed that it requires no interpredation. That meaning is directly contained in words themselves as these words are the concrete linguistic signs that carry abstract reasonable meaning. Hence, words must be reliable for a Qura`nic interpretation based not only on mind. Word structures and word- formation should be thought of while meditating, without restricting meaning to the literal meaning of the Ayats only or restricting it to mentally imagined senses. Words, then, should be used as concrete through which related reasonable sense and objective content could be reached. The Qura`nic discourse has been investigated, by both ancient and contemporary scholars alike, in the light of Arabic rhetoric within two directions (denotative and metaphorical connotative ), under various headings such as simile, metaphor, and others. They, for instance, studied the Aya " Or one of you come from the privy or you have touched the Women " (an-Nisaa 44) metaphorically so that 'coming from the privy' could mean go shitting while ' touching women ' could mean sexual intercourse or they both may have much more implications or secrets than this common fact of the Aya.
"Touching" is related to sense which is hidden and not only related to expression. The Qura`nic text has used these two expressions, .e. `coming from the privy` and ` tonehing women`, in a sense that reters to 'instinct' in two forms; material and spiritual . In the Aya ((It is made lawful to you to go into your wives on the night of fast. They are an appeal for you and you are an appeal for them. Allah knew that you acted unfaithfully to yourselves, so He has turned to you (mercifully) and removed from you (this burden) . So now be in contact with them and seek what Allah has ordained for you , and eat and drink until the whiteness of the day becomes distinct from the blakness of the night at dawn then complete the fast till night and have not contact with them (wives) While you keep to the mosque. These are the limits of Allah, So do not go near them. Thus does Allah make clear His commuri cations for men that they many guard (against evil)" , Qura`n moved from the spiritual sense to the material ; being in contact with wives is something sensual which means man's sleeping with his wife. Expressing the material by the spiritual does not only refer to the Qurame politeness of expression by avoiding speaking openly about an embaressing thing that makes man feel shy, but also there cold be something else behind this way of expression that requires some more meditation and close thinking to reach at. As meditaion is more reliable in apprehension than dictation, the sense of (touching) is spiritually hidden so as indicate that the physical process of intercourse should be done in secret.
In the Arabic text, Touching and` be in contact with them` are expressed in the for m of verbal expression ( bashiruhunna). This is believed to imply a kind of mutual contact that must be performed by the two sides willingly and leaving what is not so. This is the way we must think of the Qur'anic text, whose interpretation is not easily gained. It is often possible that researchers misunderstand it since the Qur'anic text is too comprehensive to be sorrourded easily by man's thought . Yet, this should not suggest that the Holy Qura`n is uninterpretable; it is in faet of multi-face meaning and readings. This does not stop scholars reading it deeply and skillfully in order to analyse and discover the Qur'anic texts, their structures, senses, and the rules that govern their systems, all done via skilled scientific mechanisms. That is why we have different methods and procedures of research applied to the text and its understanding. Fur thermore, this could be the reason that ancient scholars tend to interpret the text while others tend to explain it where no extremity is there


Article
.
أعمدة التصوف الإسلامي في ميزان المستشرقين أبن عربي أنموذجاً

المؤلفون: الدكتور مشتاق بشير الغزالي
الصفحات: 336-357
Loading...
Loading...
الخلاصة


Abstract :


Generally ,the Islamic mystical studies are the most important and essential studies in the field of the historical thought . so there is no doubt that the mysticism may rise for the hieghest range in the humanistic thought and the best one . usually , the mustic does not have an ordinary thought just like the other people , and he does not look at the materialist things in an ordinary view . so the mystics have agreat effect on the Islamic life and also it exceeds to contian the humanistic life ingeneral through the thoughts , theories , contributions of those muslim mystic .

The orientors have had special interest with the Islamic mysticism and its characters . this interest were combined with on admiration ( in their writing we have less interest by al – islam and its characters ) .

Ibn – araby was amuslim , mystical philosopher . and one of the most important character in the Islamic mysticism .he attained this interest from the great orieutors so they have studied his prodnctions and they do not hide their admiration with his theories and his mystical philosophy . so we suggest him as amodel for owr research which entitled ( the columns of Islamic mysticism in the scale of orientalism , ibn – araby as amodel ) .

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: