@Article{, title={Multi-origin in contemporary Iraqi painting الأصل المتعدد في الرسم العراقي المعاصر}, author={Dr. Jawad Kadhim Abdul Farhan Al-Zaidi أ.م.د. جواد عبد الكاظم فرحان الزيدي}, journal={Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية}, volume={5}, number={1}, pages={335-345}, year={2015}, abstract={The research aims to engagement with philosophical arguments that dealt with the origin of sense in light of what he suffered (Foucault, Derrida, Heidegger) in their different visions about the concept of discourse of knowledge, that Described as speech cumulatively sequentially, as these cumulative historical produces differences and Discriminations according to time reference realism and givens and social imperatives of the historical evolution and dynamics, which means certainly kinetics epistemological frame the effort cognitive done visually, and confirms Heidegger on the origin centered three trends is the artwork and the artist and the reference aesthetic, and makes his questions the primacy of one of them on the assumption that only the original, but the final outcome up to the fact that the multi-proliferative and at the same time originally, and so can not delivery the origin of one based artwork reference.

يهدف البحث الى الاشتباك مع المقولات الفلسفية التي عنيت بأصل المعنى في ضوء ما تعرض له ( فوكو ، دريدا،هيدجر ) في رؤاهم المختلفة عن هذا المفهوم المتمثل في الخطاب المعرفي ، بوصفه خطابا تراكميا تتابعيا ، اذ أن هذه التراكمية التأريخية تنتج اختلافاتها وتمايزاتها بحسب المرجع الزمني ومعطياته الواقعية الاجتماعية وحتميات التطور التأريخي وحركيته ، التي تعني بالتأكيد حركية ابستمولوجية تؤطر الجهد المعرفي المنجز عيانيا ، ويؤكد هيدجر على الأصل الذي يتمحور بثلاثة اتجاهات هي العمل الفني والفنان والمرجع الجمالي ، ويصنع أسئلته بأولوية أحدها على افتراض انه الأصل الوحيد ، ولكنه بالنتيجة النهائية يصل الى حقيقة مفادها أن الأصل متعدد ومتكاثر في الوقت نفسه ، وهكذا لا يمكن التسليم بأصل واحد يؤسس مرجعية العمل الفني.} }