TY - JOUR ID - TI - تفكيك دلالات الإرهاب الفكري في العرض المسرحي العراقي المعاصر (مسرحية حروب أنموذجاً) AU - محمد كريم خلف PY - 2015 VL - 14 IS - 26 SP - 15 EP - 44 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - Researcher stems from problematic in defining the concept of terrorism, because of the mystery that shrouds the concept that this ambiguity that comes from all parties to the conflict, whether local or global accuses the other and discharged herself from him, So the work of Abstract Stems researcher problematic in defining the concept of terrorism, because of the mystery that shrouds the concept that this ambiguity comes from that all parties to the conflict, whether domestic universal mother accuses the other and discharged herself from him, so the work of the researcher to dismantle the concept of terrorism through research in four of the opinions of philosophers fought in this concept are (Jean Baudrillard and Habermars and Jacques Derrida and Edward Said) To find out the features of the concept and Achtgalath in the cultural arena and other magazines that were out terrorism points illustrate what heh terrorism intellectually, socially and politically And then discuss the mechanics dismantling semantics intellectual terrorism in the theater through the display elements and characteristics of visual, auditory, motor and language to get to display a researcher on the experts in the field of theater indicators to analyze the sample play (wars) of the author (Halkev Maleki) and translation (d Sami Abdel Hamid) (and prepare Saad Mohsen) and output (Ibrahim affectionate) and presented at the National Theater in 2012

ينطلق الباحث من اشكالية في تحديد مفهوم الارهاب ، وذلك بسبب الغموض الذي يغلف المفهوم لكون هذا الغموض يتأتى من ان كل اطراف الصراع سواء كانت محلية ام عالمية تتهم الاخر وتبريء نفسها منه ، لذا عمل الباحث على تفكيك مفهوم الارهاب من خلال البحث في اربعة من اراء فلاسفة خاضوا في هذا المفهوم هم (جان بودريار ،و هابرمارس ،وجاك دريدا ،و ادوارد سعيد) للوقوف على ملامح المفهوم واشتغالاته في الساحة الثقافية وغيرها من المجلات التي تعرضت للإرهاب للخروج بنقاط توضح ما هيه الارهاب فكرياً واجتماعيا ً وسياسيا ً . ومن ثم بحث اليات تفكيك دلالات الارهاب الفكري في العرض المسرحي من خلال عناصر العرض وسماته ولغته البصرية والسمعية والحركية للوصول الى مؤشرات عرضها الباحث على خبراء في مجال المسرح ، لتحليل عينة البحث مسرحية (حروب) للمؤلف (هالكيف ماليكي) وترجمة (د سامي عبد الحميد) (واعداد سعد محسن ) واخراج (ابراهيم حنون) ،والتي قدمت بالمسرح الوطني عام 2012 ER -