@Article{, title={العروة الوثقى في القرآن الكريم (دراسة تحليلية)}, author={هاشم رجب عبد الحكيم الجنابي}, journal={Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية}, volume={5}, number={21}, pages={1-52}, year={2014}, abstract={Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the Prophet Muhammad and his family and his companions companion s ... and after: This research has dealt with two verses from the Book of Allah, the Mighty, the first in Sura AL BAKRA, and the second in Luqman Through their study analytical study according to the eight agreed in analytical research steps show the following:1-it is not a religion hates having found that majority of the canceled, and the infidels she stated Sunnah how to deal with them, we invite them to Islam, the refuse along the jizyah refused Qatlnahm.2-it cringes to God worship concludes religion of God and delivers any surrender and driven by himself and his work to God is a believer, uniform has grasped the matter closer who is not afraid with him tomorrow punishment because he stuck loop which is: "There is no god but Allah," or they Koran or Islam or stuck to the reason that leads to the satisfaction of the Lord of the universes, and described the loop Balothagy any: that this be adhering to the highest standards in force because the covenant is the covenant close arbitrator severe, and the closest most.3-it is not devotion to God, but to deny all types of polytheism, it is believed in God and did not atone idols is not a believer, not only survive infidelity in idols and faith in God.4-that all of Abd Allah is the tyrant, make Bari Almighty disbelief idols Ksama of faith .Say and Koussim thing is a separate thing, but with him5- The task of the apostles whom Muhammad the Prophet advocacy and reporting and the calculation and the penalty, they to God, and should not be sadness and attention on what people choose when warnings 6-¬ that all things come to pass by the majestic gaze not to the other do not have other disposition of an order or prohibition or reward or punishment, it is the rewarder of al-Mutawakkil and surrendered the best penalty box, and a rewarder polemicist as befits him under his wisdom

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين... وبعد: فقد درست في هذا البحث آيتين من كتاب الله العزيز، الأولى من سورة البقرة، والثانية من سورة لقمان ومن خلال دراستهما دراسة تحليلية توصلت إلى ما يأتي:1 – لا يُكره أحد على الدين بعد أن تبين الرشد من الغي، وأما الكفار فبينت السنة النبوية كيف نتعامل معهم فإننا ندعوهم إلى الإسلام فإن أبوا فإلى اعطاء الجزية فإن أبوا قاتلناهم. 2 – مَنْ يتذلل إلى الله بالعبادة ويخلص دينه لله ويسلم أي يستسلم وينقاد بنفسه وعمله إلى الله وهو مؤمن موحد فقد استمسك بالأمر الأوثق الذي لا يخاف معه غداً عذاباً لأنه تمسك بالعروة التي هي: "لا إله إلا الله" أو أنها القرآن أو الإسلام أو تمسك بالسبب الذي يوصل إلى رضا رب الأكوان، ووصفت العروة بالوثقى أي: أن هذا التمسك يكون على أعلى مستوى في القوة لأن العهد الوثيق هو العهد المحكم الشديد، والأوثق الأشد. 3 – لا يتم الإخلاص لله إلا بنفي جميع أنواع الشرك، فمن آمن بالله ولم يكفر بالطاغوت فليس بمؤمن، ولا نجاة إلا بالكفر بالطاغوت والإيمان بالله. 4 – كل ما عُبد من دون الله فهو طاغوت، وجعل الباري عز وجل الكفر بالطاغوت قسيماً للإيمان وقسيم الشيء غير الشيء بل منفصل عنه.5 – مهمة الرسل ومنهم نبينا محمد صلى الله عليه وسلم الدعوة والتبليغ وأما الحساب والجزاء فانهما على الله تعالى، ويجب عدم الحزن والاهتمام على ما سيختار القوم عند إنذارهم.6 – إن جميع الأمور صائرة إليه جل في علاه لا إلى غيره فلا يكون لغيره التصرف فيها بأمرٍ أو نهي أو ثواب أو عقاب، فهو الذي يجازي المتوكل والمستسلم أحسن الجزاء، ويجازي المجادل بما يليق به بمقتضى حكمته} }