TY - JOUR ID - TI - المسائل المتعلقة باحكام الجمع في باب الصلاة دراسة فقهية مقارنة AU - عبدالله داود خلف PY - 2014 VL - 5 IS - 21 SP - 183 EP - 252 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - All thanks and praise for Allah and our Prophet Mohammed peace be upon him and his ancestors and his honorable companions. Thanks is for Allah only for enabling me achieving this paper (From the rules of combining the two worships concerning a pollution and prayer) after consulting the jurist opinions depending on the most preponderant one, this brief summary states that from sunens (the ways that the prophetpeace be upon him used to do) of the pollution are the polluting of the mouth and noise. Jurists gave a permission that the worshipper should make mouth and noise pollution three times using new water in each time.Scholars permit combining al doher and al asser prayers and combining al magrab and al eshaa prayers (haderen) wherever the worshipper is in case of rain, snow, muddy road and also in case of travel. If there is no water or there is few water in case of travel, journalists permit (tayamum) that is to use the earth for a pollution instead of water. In this state the worshipper can combine two prayers. He prays the imposed prayer. He prays the imposed prayer and he can pray whatever prayers of nowafil he would like to pray.Rule of the call for prayer and the prayer (iqamit al salah) for combining two prayers while on pilgrimage in Muzdilifa is permitted in one call for prayer and two prayers (iqama for each prayer). Individual worshiper is permitted to combine two prayers in case of being late on the collected prayer.Finally, I wish this research be helpful for muslim man in service of our religion. Thanks for Allah the creator of all the creatures.

الحمد لله في البدء والختام والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان وبعد.فالشكر لله وحده الذي وفقني في إتمام هذا البحث (من أحكام الجمع بين العبادتين في بابي الطهارة والصلاة) وبعد الاطلاع على أقوال الفقهاء وما استدلوا به، وتبيان الراجح من هذه الأقوال فأني أوجز ملخصاً لما توصلنا إليه في هذا البحث. إن من أراد الشروع في الصلاة، لأبد له من الوضوء، ومن سنن الوضوء المضمضة والاستنشاق فقد جوز الفقهاء أن يتمضض ثلاث مرات، ويأخذ لكل مرة ماءً جديداً.وجوز الفقهاء الجمع بين السور في الركعة الواحدة بعد قراءة سورة الفاتحة، كما جوزوا الجمع للإمام ايضاً، ما لم يؤد إلى إطالة تثقل على المصلين ؛ وكذلك جوز الفقهاء على الإنسان المريض الجمع بين الصلاتين، وكذلك جوز الفقهاء على المرأة المستحاضة الجمع بين الصلاتين، وعليها الاكتفاء بغسل واحد بعد انقطاع الدم، ثم عليها الوضوء لكل صلاة.وأجاز الفقهاء الجمع بين الصلاتين بين الظهر والعصر وبين المغرب والعشاء في الحضر بعذر المطر والثلج، ولأجل الوحل، وكذلك هو الحال في السفر.أما إذا كان الإنسان في السفر، ولم يجد الماء، أو كان الماء قليل، فقد جوز الفقهاء أن يتيمم – أي استعمال التراب بدل الماء - ويجمع بين الصلاتين، فأنه يصلي بهذا التيمم صلاة الفرض، وله أن يصلي بهذا التيمم ما شاء من صلاة النوافل. أما حكم الأذان والإقامة للجمع بين الصلاتين في الحج بعرفة والمزدلفة، فإنه يجوز أن يصليها بأذان واحد وإقامه لكل صلاة منهما ؛ وكذلك جواز الجمع للمنفرد إذا لم يدرك صلاة الجمع مع الإمام.وفي الختام أرجوا أن أكون قد وفقت في هذا البحث المتواضع بما ينفع الإنسان المسلم، خدمة لديننا الحنيف، وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين. ER -