TY - JOUR ID - TI - Over the permissibility of taking hold of one contract marriage "comparative study" (Between Islamic jurisprudence and the laws of personal status) مدى جواز تولي عاقد واحد إبرام عقد الزواج "دراسة مقارنة" (بين الفقه الإسلامي وقوانين الأحوال الشخصية) AU - PY - 2015 VL - IS - 36 SP - 73 EP - 90 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - AbstractOrigin that contractors (husband and wife) were the ones who Lieberman marriage contract, the two issued them the contract formula and this is the origin as the legal actions, including the marriage originally the contract to conclude the authenticity of the contracting parties, but may proceed with the contract person who is not contracted with him in this task, such as parent or guardian or agent, and what was the marriage contract of privacy is that way for the emergence of a common life and a way to save the offspring and build a family, which is the basic building block of society, in which case the question arises about the possibility of concluding the marriage contract by one person represents the will of the contracting parties (husband and wife), as raised in the discussion of Islamic jurisprudence on this subject and figured we had two Vgahatan passed it first, while the second prevented the possibility of taking one person to conclude a marriage contract as Arab personal status laws have taken different positions To enclose this subject from different aspects and we found it appropriate to divide the research on two topics we will discuss in the first point of those who say that is not permissible to take a marriage contract and a contract of marriage and Snksmh on two demands we will show in the first demand content and the hand of those who say not permissible to take a marriage contract and a contract of marriage and we will in the second requirement for evidence they depend on, and the second topic Fsnchrish of view of those who say the permissibility of taking a marriage contract and a contract of marriage and we will address this issue on two demands Snfred first of the content of the view of those who say the permissibility of taking a marriage contract and a contract of marriage, and we will show in the second, the evidencethat they depend on We came all this conclusion we fix the most important findings and recommendations.

بعد وصولنا إلى نهاية بحثنا في موضوع مدى جواز تولي عاقد واحد بعقد الزواج يجدر بنا أن تخرج بجملة من النتائج والتوصيات:أولاً- النتائج:1- حصل خلاف بين فقهاء المسلمين في مختلف المدارس الفقهية في مسألة مدى جواز تولي عاقد واحد إبرام عقد الزواج فتعددت الآراء وظهرت وجهات مختلفة عرضنا لها بالبيان وما وجه لها من انتقادات، وصوبنا الاتجاه الذي ذهب إلى جواز انعقاد عقد الزواج بعاقد واحد وبعبارة واحدة تتضمن الإيجاب والقبول، لأن عقد الزواج ينفرد عن غيره من العقود بجواز أن يتولاه شخص واحد له حق تمثيل الطرفين لتمتعه بصفة شرعية تمكنه من إبرام العقد، ولأن الحقوق الشرعية المترتبة على عقد الزواج لا تنصرف إلى من باشر العقد وإنما إلى من عقد الزواج عنه (الزوج أو الزوجة).2- اهتمت بعض قوانين الأحوال الشخصية العربية بمسألة مدى جواز تولي عاقد واحد إبرام عقد الزواج، أما بالنسبة للمشرع العراقي فاعرض عن الإشارة الصريحة إلى هذه المسالة إلا انه اشترط أن يتم عقد الزواج بإيجاب من الرجل وقبول من المرأة وعد ذلك من أركان عقد الزواج، وحكم القضاء العراقي يعدم جواز إبرام عقد الزواج من قبل عاقد واحد.ثانياً- التوصيات:بما إن المشرع العراقي لم يعالج مسألة مدى جواز تولي عاقد واحد إبرام عقد الزواج، لذا نتمنى عليه أن يجيز إبرام عقد الزواج من عاقد واحد له صفة شرعية في تمثيل الطرفين في حالة الولاية والوكالة، لأننا أوضحنا سابقاً عدم وجود محظور من إجازة هذا الأمر من الناحية الفنية المتعلقة بإبرام العقد، أو من الناحية العملية المتعلقة بالتوفيق بين المصالح المتعارضة لطرفي العقد. ER -