TY - JOUR ID - TI - The position of contemporary American political thought of political Islam موقف الفكر السياسي الأمريكي المعاصر من الإسلام السياسي AU - Murtdah Sh. Sahy مرتضى شنشول ساهي PY - 2015 VL - 6 IS - 1 SP - 175 EP - 200 JO - AL-Qadisiya Journal مجلة القادسية للقانون والعلوم السياسية SN - 01371097 AB - Form of political Islam in the perceptions held by decision-makers in American politics obsession dominated by fear and confusion of Islam in being a (new Green Peril), which replaced (red communist threat), this was a concern based on the cultural background of historical indirectly contributed to the portrayal of Islam as a new threat that the United States should provide all the energy to confront it.   And emerged after the Cold War, many theses tried to explain the future of international relations after the war and wanted to maintain this Western superiority and the success in defeating communism and the mainstream capitalist-style liberal West, was my thesis (end date) and (clash of civilizations) from months raised to explain relations international after the cold war, and they walked in different directions: the first optimistic (end date) and who believes that history will stop at the stage represents the triumph of liberal democratic capitalism of the West on the other ideologies in the global arena, and the second: pessimist (clash of civilizations) and who sees that civilization Western will collide with cultures that are threatened, especially Islamic civilization, but eventually will be in the interest of Western civilization that excel culturally and militarily to the Islamic civilization.   In summary it shows that the ideology espoused by decision-makers in American politics is a reflection of the American public for a look that you see that Islam is a threat to Western interests in general and American interests in particular.

شكل الإسلام السياسي في التصورات التي يحملها صناع القرار في السياسة الأمريكية هاجسا يطغى عليه الخوف والارتباك من الإسلام في كونه ( الخطر الأخضر الجديد) الذي حل محل (الخطر الأحمر الشيوعي ) ، وكان هذا الهاجس مستندا إلى خلفية ثقافية تاريخية ساهمت بشكل غير مباشر في تصوير الإسلام على انه الخطر الجديد الذي يجب على الولايات المتحدة توفير كل الطاقات لمواجهته . وظهرت بعد الحرب الباردة أطروحات عديدة حاولت أن تفسر مستقبل العلاقات الدولية بعد هذه الحرب وأرادت الحفاظ على هذا التفوق الغربي والنجاح الذي حققه في هزم الشيوعية وتعميم النمط الرأسمالي الليبرالي الغربي ، وكانت أطروحتي ( نهاية التاريخ ) و ( صدام الحضارات) من أشهر ما طرح لتفسير العلاقات الدولية بعد الحرب الباردة ، وكانتا تسيران في اتجاهين مختلفين : الأول تفاؤلي ( نهاية التاريخ) والذي يرى بان التاريخ سوف يتوقف عند مرحلة تمثل انتصار الديمقراطية الليبرالية الرأسمالية للغرب على غيرها من الإيديولوجيات على الساحة العالمية ، والثاني : تشاؤمي ( صدام الحضارات ) والذي يرى بان الحضارة الغربية سوف تصطدم مع الحضارات التي تهددها وبالأخص الحضارة الإسلامية ، ولكن النهاية سوف تكون في مصلحة الحضارة الغربية التي تتفوق ثقافيا وعسكريا على الحضارة الإسلامية . وخلاصة ما تقدم تبين بان الإيديولوجية التي يتبناها صناع القرار في السياسة الأمريكية هي انعكاس للنظرة الأمريكية العامة التي ترى بان الإسلام يشكل تهديدا للمصالح الغربية بصورة عامة والمصالح الأمريكية بصورة خاصة . ER -