TY - JOUR ID - TI - sculpturing and the modern architecture النحت والعمارة المعاصرة AU - Rasha Subbhy م.م رشا صبحي مجيد AU - Aseel Ibrahim Mahmud م.م اسيل ابراهيم محمود PY - 2010 VL - 9 IS - 19-20-21 SP - 293 EP - 308 JO - The Iraqi Journal of Architecture and Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط SN - 26179547 26179555 AB - Architecture is one of the constructive Arts, but it is distinguished from the rest of the arts (sculpture, painting) as a functional utility, has been argued to be defined as the mother of art because they contain other arts in its subjects, while the sculpture is an incorporating art based on the establishment of three-dimensional replicas. There is direct relationship between architecture and sculpture through the incorporation of abstract forms of multiple spatial semantics with expressive manner.Sculptureal architecture has appeared at the late Modern period through the generation of pure sculptural form with high technical characters and exaggerating style. Where architecture has carried a code system or signal symbolic significance. With an exaggerated and extreme style in the field of structure of construction and technological developments of the building as an to achieve joy and add visual enjoyment; to high light the research problem that is (Lake of clear vision of the nature of sculptural mechanism adopted in achieving contemporary sculptural architecture).So the objective of this research was determined (The definition of contemporary sculptural architecture and mechanism adopted to achieve it). According to that we will be able to obtain mechanisms of styles of both contemporary sculpture and architecture and consequently we will obtain common mechanisms to be adopted to produce a contemporary sculptural architecture

تعد العمارة احد الفنون التشكيلية الا انها تتميز عن باقي الفنون (النحت، الرسم) بأنها وظيفية نفعية، وقد ذهب البعض الى تعريفها بأنها ام الفنون لانها تحتوي الفنون الاخرى في موضوعاتها، اما النحت فهو فن تجسيدي يرتكز على انشاء مجسمات ثلاثية الابعاد. ترتبط العمارة وفن النحت بعلاقة مباشرة من خلال تجسيدها للاشكال التي تتخذ اشكالا تجريديه ذات دلالات مكانيه متعددة بأسلوب تعبيري. اذ ظهرت العمارة النحتية في فترة الحداثة المتأخرة من خلال توليد اشكال نحتيه نقية بصفتها التقنية العالية والمبالغة في الاسلوب حيث اصبحت عمارة تحمل نظام الشفرة او الدلالة الرمزية المفردة باسلوب مبالغ فيه ومتطرف في مجال الهيكل الانشائي والتطورات التكنولوجية للمبنى كمحاولة لتحقيق البهجة واضافة المتعة البصرية. لتبرز المشكلة البحثية والمتمثلة ( بعدم وجود تصور واضح حول طبيعة الاليات النحتية المعتمدة في تحقيق العمارة النحتية المعاصرة ).وبذلك تحدد هدف البحث(استخلاص الاليات المعتمده في تحقيق العماره النحتيه).على وفق ذلك سيتم استخلاص اليات كل من اتجاهات النحت المعاصر والعمارة المعاصرة للتوصل الى اليات مشتركة تعتمد في انتاج عمارة نحتية معاصرة. ER -