TY - JOUR ID - TI - The narrator in some disdain Aging and its impact in judging Mroyate - Qusaybah bin obstacle Alsoaia a model استصغار الراوي في بعض شيوخه وأثره في الحكم على مروياته – قبيصة بن عقبة السوائي انموذجاً AU - 23/5000 Qassim Mohammed Taha al-Samarrai قاسم طه محمد السامرائي PY - 2014 VL - 1 IS - 8 SP - 367 EP - 387 JO - Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية SN - 22259732 22259732 AB - The adjustment, which must be an element of trust when the narrator is a more modern setting apparent, and it is based on the issue of inadmissibility of the novel in the modern sense when most scientists.Requiring adjustment of the narrator in the condition, there is no necessary Alatsaf its lack of an illusion and violation of it; the narrator may be very disciple but matter, contrary to some accounts, and it does not Azhzha arranged for confidence.The weakening some of the imams to Qusaybah in his novel about the Revolutionary Sufian for being narrated from him when he was young, so I brought some of his novels for is not controlled, it has appeared to us that this was the first order, and then save Qusaybah then talk Sheikha Revolutionary Sufian, Imam Abu Dawood text on it .What was mentioned by some imams from young age to hear from the Revolutionary Sufian it looked, it was a text Qusaybah that he was sixteen years old, was Sufyan accompanied nearly three years, so it was tolerated for his speech within the right age honorable to carry, it also caught scientists talk to five years onwards

إنّ الضبط الذي يجب توافره في الراوي الثقة عند أكثر المحدثين هو الضبط الظاهر، وذلك مبني على مسالة جواز رواية الحديث بالمعنى عند أكثر العلماء.اشتراط الضبط في الراوي شرط عام، فلا يلزم من الاتصاف به عدم وقوع الوهم والمخالفة منه؛ فإن الراوي قد يكون في غاية الضبط لكنه يهم، ويخالف في بعض الروايات، وذلك لا يزحزحه عن مرتبة الثقة.إن تضعيف بعض الأئمة لقبيصة في روايته عن سفيان الثوري لكونه روى عنه وهو صغير، لذلك أتت بعض رواياته عنه غير مضبوطة، وقد ظهر لنا أنّ هذا كان أول أمره، ثم حفظ قبيصة بعد ذلك حديث شيخه سفيان الثوري، وقد نص الإمام أبو داود على ذلك.إنّ ما ذكره بعض الأئمة من صغر سنه في سماعه عن سفيان الثوري فيه نظر، فقد نص قبيصة على أن عمره كان ست عشرة سنة، وقد صحب سفيان ما يقرب من ثلاث سنوات، لذا كان تحمله لحديثه ضمن السن الصحيح المعتبر للتحمل، وذلك كما ضبطه علماء الحديث بخمس سنوات فصاعداً. ER -