@Article{, title={Denote verbal variables in readings دلالة المتغيرات اللفظية في القراءات القرآنية}, author={Ayman Saud Mtaib أيمن سعود متعب}, journal={Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية}, volume={1}, number={9}, pages={53-77}, year={2014}, abstract={793/5000• showed this research a thing of the faces of the Qur'anic miracles, the first commentators great care during their Tafseers in a statement notion that faces this miracle but she was in strange organized, and they see that there is a character and the movement in the Qur'an except the significance and meaning, eight minds human realize some of them do not reach to the most, and that given to human science only slightly.• Koranic readings and the meaning is clear impact on multiple aspects of syntactical.• a statement that the semantic diversity in the readings of the text gives a broader theory of the novel in which several quarters.• Some linguists lists examples of poems Arabs and Ntarham including proven that the eloquent and reliable Barabiythm so as to indicate some indications and clarified.• multiplicity of readings pointing to the secrets of all read the Koran Marabiy which is testimony to the wisdom of their minds, knowing that there are some indications where the cost is not Mhoj her, probably it came into account what they see as the need for the text.

•اظهر هذا البحث شيئاً من وجوه الإعجاز القرآني، فقد أولى المفسرون عناية كبيرة في أثناء تفاسيرهم في بيان فكرة مؤداها ان وجوه هذا الإعجاز إنما هي كانت في نظمه العجيب، ويرون ان ما من حرف ولا حركة في القرآن إلا وفيه دلالة ومعنى، ثم ان العقول البشرية تدرك بعضاً منها ولا تصل إلى أكثرها، وما أوتي الإنسان من العلم إلا قليلا.•للقراءات القرآنية والمعنى أثر واضح في تعدد الأوجه الإعرابية.•ان بيان التنوع الدلالي في القراءات القرآنية يعطي رواية أوسع للنص والنظرية فيه من عدة جهات.•يسرد بعض اللغويين أمثلة من أشعار العرب ونثرهم بما ثبت عن الفصحاء والموثوق بعربيتهم وذلك لبيان بعض الدلالات وإيضاحها.•تعدد القراءات القرآنية والإشارة إلى أسرار كل قراءة لدى معربي القرآن الأمر الذي يدل على رجاحة عقولهم، علماً ان هناك بعض الدلالات فيها تكلف لا محوِّج لها، ولعل ذلك جاء مراعاة لما يرونه من حاجة النص.} }