TY - JOUR ID - TI - Intertextuality of the Umayyad and Abbasid poets who lived through these two ears. “The traditional eulogy as sample” التناص في شعر مخضرمي الدولتين:الأموية والعباسية "قصيدة المدح التقليدية أنموذجاً" AU - بسام البردان PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 123 EP - 138 JO - AL-yarmouk Journal مجلة اليرموك SN - 20752954 AB - This research shows the concept of intertextuality, which is one of the highlights in the Arab contemporary poetry phenomena, and a required language of poetry, and a feature of modern contemporary speech and mentions some of the great western and Arabs critics who have studied this concept, and suggests that this concept can provide a suitable introduction to the researcher to understand the studied poetic text. And the search displays intertextuality laws as classified by some critics which are a ruminatio: Absorption, and dialogue, and shows intended, then display the types of intertextuality like external (Referential), progress intertextuality, and self-intertextuality, and represent each of with texts of poetry relating to the poets who lived Umayyad and Abbasid epoch.After this theoretical introduction, the intertextuality concept will be applied on the texts of the poets poetry of the two states, through an adoption of an integrated approach that combines styles and meanings on one hand, and employ what the poetry contains from the facts and circumstances emerged clearly in the poetry on the other hand.Finally the search mentions the accessed results including the intertextuality achieved between the texts of poetry of the poets who lived the two states in the eulogy And the old referential texts, but also promotes a strong evidence of the interest of poets who contrived these texts to imitate ancestors and borrow their meanings and methods without an account. Also, the intertextuality can provide technical knowledge and great interest illuminations through revealing the consequences of the referential text in the studied poetry and the intersections with it, as well as the referential text place (old or heritage) of the newborn or the new text texture and structure. As well as intertextuality are what the text will be an extension of the newborn referential text and an emanation of it in its meanings, methods and language. On this basis, the intertextuality embodies a form of belonging to the nation and searches for national, intellectual and cultural identity with those who are singing the identity of the great heritage.

يبيّن هذا البحث مفهوم التناص الذي يعدّ أحد الظواهر البارزة في الشعر العربي المعاصر، ولازمة من لوازم لغة الشعر، وسمة من سمات حداثة خطاب المعاصرة فيه. ويذكر البحث بعضاً من أعلام النقّاد الغربيين والعرب الذين درسوا هذا المفهوم، ويشير إلى أنّ هذا المفهوم يمكن أن يوفر للباحث مدخلاً مناسباً لفهم النص الشعري المدروس.ويعرض البحث قوانين التناص كما صنّفها بعض النقاد، وهي: الاجترار، والامتصاص، والحوار، ويبيّن المقصود منها، ثمّ يعرض أنواع التناص وهي: التناص الخارجي (المرجعي)، والتناص المرحلي، والتناص الذّاتي، ويمثّل لكلّ منها بنصوص من شعر مخضرمي الدولتين الأموية والعباسية.بعد هذا التمهيد النظري يتم تطبيق مفهوم التناص على نصوص من شعر شعراء الدولتين، من خلال اعتماد منهج تكاملي يجمع بين المعاني والأساليب من جهة، وتوظيف ما أحاط به الشاعر من وقائع وملابسات برز أثرها جليّاً في ذلك الشعر من جهة أخرى.وأخيراً يذكر البحث النتائج التي توصل إليها، منها أنّ التناص الحاصل بين نصوص شعر مخضرمي الدولتين في المدح، والنصوص المرجعية القديمة، إنما ينهض دليلاً قويّاً على انصراف الشعراء الذين أبدعوا هذه النصوص إلى تقليد القدماء والاستلاف من معانيهم وأساليبهم دون حساب. كذلك فإنّ التناص يمكن أن يقدّم إضاءات فنيّة ومعرفيّة عظيمة الفائدة، من خلال كشفه تداعيات النص المرجعي في الشعر أو النص المدروس، وتقاطعاته معه، فضلاً عن موقع النص المرجعي(القديم أو التراثي) من نسيج النص الوليد أو الجديد وبنيته. وكذلك ـــ أيضاً ـــ فإن التناص هو ما يكون فيه النص الوليد امتداداً للنص المرجعي، وانبثاقاً منه في معانيه وأساليبه ونسيجه ولغته.وعلى هذا الأساس فإن التناص يجسّد شكلاً من أشكال الانتماء إلى الأمة، والبحث عن الهوية القومية والفكرية والثقافية عند من ينشدون هويّة من تراثهم العظيم. ER -