@Article{, title={الامام الحسن منذ الولادة وحتى الشهادة}, author={رسول عيسى مهدي}, journal={The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة}, volume={3}, number={39}, pages={267-282}, year={2016}, abstract={This is a search for Imam Hassan (peace be upon them), and realize Maalamam Hasan this great Tod descendant Doha Muhammadiyah Hassan, who believed in him and some Bgelh others and Atwa the right amount of progress and status, dignity, and still the feet of some of the submitted and place to be lame and offers this search for front-Hasan Knowing the extent and the rugged terrain and wrestled opinions but we have to show and Reflections What aspects of piercing intellect and Jihadi Biography of Imam Hassan (peace be upon him).And the roles carried out by the Ahl al-Bayt (peace be upon them), despite the virtual different but it is in fact integrated unit and a methodology similar; where every element which is considered integral to the role of the other element, and thus is one series connected to working to achieve one goal, namely the establishment of the Government of divine justice at the hands of Imam Mahdi awaited argument (calf God reappearance Sharif) in the last decade.Differing times and roles in the biography jihadist fragrant of the Ahl al-Bayt (peace be upon them), does not mean, for example, that of Imam Hussein (peace be upon him), a man revolution and fight only, while Imam Hassan (peace be upon him), a man appease him, but reality is different, Valsarh Hassania jihadist dominated by the nature of reconciliation with the enemy of the causes and conditions that necessitated, while Biography Hosseinieh dominated by the character of the revolution and jihad reasons and various other conditions.

إن للمدينة المنورة الاثر البارز في شخصيته وسلوكه كونه تربى منذ طفولته في بيت النبوة الطاهرة وفي احضان جدة الرسول الكريم وقد ثبتت ان شخصيته تعتبر شخصية قيادية على الرغم من قصر عهد خلافته ومن اهم صفات التي اتصف بها هي استيعابه للأحداث الجارية حولة وقدرته على قيادة الامة الاسلامية في مشروع الاصلاحي العظيم. وقد كان تنازل الامام الحسنa عن الخلافة حقنا لدماء المسلمين وجمعا لكلمتهم وتوحيد صفهم فهو لم يسالِم معاوية رضاً به، ولا ترَك القتال جُبناً وخوفاً من الموت، ولا تجافى عن الشهادة طمعاً بالحياة؛ ولكنّه صالح حين لم يبقَ في ظرفه احتمال لغير الصُلح، وبهذا ينفرد الحسن عـن الحسيـن، أي الحسن لم يبخل بنفسه، ولم يكن الحسين أسخى منه بها في سبيل الله، وإنّما صان نفسه يجنّدها في جهادٍ صامت، فلمّا حان الوقت كانت الشهادة كربلاء، شهادة حسنية، قبل أن تكون حسينية، وكان يوم (ساباط) أعرف بمعاني التضحية من يوم الطفّ لدى أُولي الألباب ممّن تعمّق؛ لأنّ الحسن a، أعطى من البطولة دَور الصابر على احتمال المكاره في صورة مستكينٍ قاعد.وكانت شهادة (الطفّ) حسنية أوّلاً، وحسينية ثانياً؛ لأنّ الحسن a أنضَجَ نتائجها، ومهّد أسبابها، كان نصر الحسن الدامي موقفاً على جَلْوِ الحقيقة التي جَلاها - لأخيه الحسين - بصبره وحكمته، وبجَلْوها انتصر الحسين نصرة العزيز وفتَح الله له فتْحه المُبين.} }