TY - JOUR ID - TI - dsiclosal kinowlege by Sheikh HASAN-Zadeh-Amoli المعرفة الكشفية عند الشيخ حسن زاده آملي AU - نزار عبد الامير تركي PY - 2017 VL - 15 IS - 1 SP - 90 EP - 102 JO - journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء SN - 18130410 AB - See the people of gratitude that science has Inhuman Turan as by obtaining one: Science Alxba who gets by learning and earning, and to consider mental inference, it is to learn from the inside, either by direct reception, or by engaging in thinking.Either the second stage: the science Alldni, who gets by Wahab and Attraction, any gift from God Almighty, and lured him to the Almighty for a slave to the right, it flags the Lord is the mode, and this knowledge holds by inspiration, detection of is the result of that inspiration. And the designation of detection (b flag Alldni) Designation Mtarefh between Sufis and Sufi.Either it is the appearance of witnesses or the presence of the fact of the facts or the spirit of life, that is seen Mtalgaha selves, while the disclosure Mtalgaha meanings. The important characteristics of science-winning detects and witnesses, he learned directly from the adversarial type of science; the very existence of any external information that is to be present Arif reagent, and detection is divided into two parts: my photos revealed, and revealed a moral. Witnesses and divides into two parts: the partial witnesses, and witnesses the total, shows the Sheikh HASAN-Zadeh-Amoli is my hope that witnesses linked to the total infallibility.And then show the link to the human soul and the adversarial science concepts that can seize them from Alshahudah knowledge of the soul, and finally address the perceived power of the human person, such as the power of imagination, and Walqoh wise, and the power Altejelh, and heart

يرى أهل العرفان أن العلم الإنساني له طوران بأعتبار طريق حصوله أحدهما : العلم الكسبي الذي يحصل عن طريق التعلم والكسب ، بالأستدلال والنظر العقلي ، وهو تعلم من الداخل إما بواسطة التلقي المباشر ، أو بواسطة الأشتغال بالتفكير . إما الطور الثاني : وهو العلم اللدني ، الذي يحصل عن طريق الوهب والجذبة ، أي هبة من لدن الله تعالى ، وجذبة منه تعالى للعبد الى الحق ، فهو الاعلام الرباني من غير واسطة ، وهذا العلم حاصل عن طريق الالهام ، فالكشف هو نتيجة ذلك الإلهام . وتسمية الكشف ب ( العلم اللدني ) تسمية متعارفة بين المتصوفة والعرفاء .إما الشهود فهو ظهور أو حضور لحقيقة من الحقائق أو روح من الارواح ، أي أن المشاهدة متعلقها الذوات ، بينما المكاشفة متعلقها المعاني . ومن الخصائص المهمة للعلم الحاصل بالكشف والشهود ، إنه علم مباشر من نوع العلم الحضوري ؛ أي عين وجود المعلوم الخارجي هي التي تكون حاضرة لدى العارف الكاشف ، ويقسم الكشف الى قسمين : كشف صوري ، وكشف معنوي . ويقسم الشهود الى قسمين : الشهود الجزئي ، والشهود الكلي ، ويبين الشيخ حسن زاده آملي أن ارتباط النفس الإنسانية بالعلم الحضوري والمفاهيم التي يمكن أن ننتزعها من المعرفة الشهودية للنفس ، وأخيرا نتناول القوى المدركة للإنسان مثل قوة الخيال ، والقوة العاقلة ، والقوة المتخيلة ، والقلب . ER -