TY - JOUR ID - TI - البديع بين أصالة المعنى وتبعيته AU - أ.م.د. مثنى نعيم حمادي AU - أ.م .د. عبد الناصر طه مزهر PY - 2016 VL - 1 IS - 12 SP - 57 EP - 100 JO - Midad Al-Adab Refereed Journal مجلة مداد الاداب SN - 22226575 AB - The term Budaiya did not mean what comes to minds of late rhetoric scholars who define it as "a science of improving the expression following taking good care of its application in accordance with the requirement and clarity of the significance." However, it meant highlighting the linguistic performance and means of artistic imagination. This is why, a lot of rhetorical styles are found under its umbrella which is not confined to any science.Having said that, Budaiya means (improvement and euphemism) and its function is confined to beautification only.However, is this concept acceptable?There is no doubt that this concept is rejected categorically because when the writer or poet employs certain work, he knows its connotative meanings where he tries to convey his experience to his readers through his word. Besides, the argument is not about Budaiya following the meanings yet it is concerned with the strength of the word in question, its role in language and its relation to rhetoric.So, we must look at art away from essential and accidental arguments. And as simile and omission have their own values in meanings alliteration and counterpoint have major roles in clarifying the meanings and ways of elaborating on them. And beside the musical rhythm of Budaiya image, it motivates human emotions. Moreover, it can go to the furthest horizons so as to be transport tool of creative vision and view in looking at things and the way of dealing with them, keeping their values at the same time. Furthermore, literary work is described as a group of words, structures, themes, rhythms and thoughts united to achieve one goal that it is about pleasing the reader and when one of the pillars of literary works is weakened, it is going to be manifested in its thought clearly.

لم يكن يعني مصطلح البديع ما يتبادر إلى الأذهان منه عند المتأخرين من علماء البلاغة، وهو أنه ((علم يعرف به وجوه تحسين الكلام بعد رعاية تطبيقه على مقتضى الحال، ووضوح الدلالة))( )، وإنما كان يراد به طرق الأداء اللغوي، ووسائل التصوير الفني وعلى هذا فقد دخل تحته كثير من الأساليب البلاغية التي لا تقتصر على علم بعينه.يتضح من خلال التعريف الآنف الذكر أن المراد بالبديع هو (التحسين والتزيين)، وأن وظيفته مقصورة على الطلاء والزخرفة.وبهذا يكون البديع قليل الجدوى في البحث عن القيمة في العمل الأدبي؛ لأنه يقف عند حدود التحسين والتزيين.ولكن هل هذا الفهم مقبول؟نقول وبدون أدنى شك، أن هذا الفهم مرفوض؛ لأن الشاعر أو الأديب عندما يستعمل الكلمة فإنه يدرك ما تنطوي عليه من الإيحاءات التي يبث من خلالها تجربته إلى متلقيه، والخلاف لا يكمن في كون البديع تالياً للمعاني وإنما الخلاف في مدى الاعتداد بقوة الكلمة، ودورها في اللغة، وتعلقها بالبلاغة.إذن يجب أن ننظر إلى الفن بعيداً عن الطبقيات ومقولة العرضي والجوهري، فكما للتشبيه والحذف -مثلاً- قيمتها في المعنى، فإن للجناس، أو الطباق دوراً كبيراً في بيان المعنى، وطريقة التعبير عنه، فبجانب الإيقاع الموسيقي للصورة البديعية، وما يثيره ذلك الإيقاع من انفعالات في النفس الإنسانية فإنها تترامى إلى آفاق بعيدة، حين تكون أداة ناقلة لرؤية المبدع، وخصوصيته في النظر إلى الأشياء، والتعامل معها، مع الاحتفاظ بقيمتها.والعمل الأدبي ما هو إلا ألفاظ وتراكيب وصور وإيقاعات وأفكار تتعاضد جميعها لتحقق هدفاً واحداً هو إثارة المتلقي وإمتاعه، ومتى ضعف ركن من أركان العمل الأدبي هذا ظهر جلياً على فكرته التي تذوب فيه. ER -