TY - JOUR ID - TI - سياقات الدعاء والابتهال في آل عمران وغاياتها AU - الدكتورة وسن محمود لطيف PY - 2016 VL - 1 IS - 12 SP - 375 EP - 388 JO - Midad Al-Adab Refereed Journal مجلة مداد الاداب SN - 22226575 AB - This paper is titled (contexts of supplications and invocations in Surat AL-Imran and their objectives)So, the paper is divided into introduction, two chapters and conclusions.And the first chapter deals with supplication, it means an independent spiritual phenomenon derived from believers, and it sub-divided into two demands:The first one included context of manner which is part of context of situation. Moreover, it depicts the social, psychological and cultural environment of the speaker whereas; the second one was about the context of pedagogy in the Glorious Qur'an, it is a partial context deeply related to context of manner or context of situation. Furthermore, the context of pedagogy is specialized in Muslim group pedagogy that discovers the hidden instinctive motives where deviation is started from this point if there is no permanent vigilance. As for the second chapter, it is about invocation and I explained that invocation must be for Al-mighty Allah only; the reality of Al-mighty Allah's oneness of invocation is for him only. Then, the worldly reality is dedicated for Al-mighty Allah as well.

(سياقات الدعاء والابتهال في آل عمران وغايتها).قسمتُ البحث على مقدمةِ ومبحثين وخاتمة.درستُ في المبحث الأول: الدعاء، وهو تعبير عن ظاهرةِ روحية مستقلة تنطلق من إحساس النفس المؤمنة، وقد قسمتهُ على مطلبين.ضم الأول: سياق الحال الذي كان جزءاً من سياق المقام، وهو يصور الظروف الاجتماعية، والنفسية، والثقافية للمتكلم.أما المطلب الآخر: فقد شرعتُ فيه بالحديث عن السياق التربوي في القرآن الكريم، وهو سياق جزئي، لهُ ارتباط وثيق بسياق الحال، أو سياق المقام، وقد تخصص السياق التربوي هنا في مجال التربية للجماعة المسلمة التي يكشف لها البواعث الفطرية الخفية التي من عندها يبدأ الأنحراف إذا لم تنضبط باليقظة الدائمة.وفي المبحث الثاني: تناولتُ الابتهال، ووصحتُ فيه أن الابتهال لا يكون إلا لله وحدهُ لا شريك لهُ، وأن حقيقة الألوهية الواحدة في الابتهال لهُ، ثم حقيقة أن الدنيوية لا تكون إلا لله القيوم. الواحد الأحد. ER -