@Article{, title={Maqamat al-Arifin at Ibn Sina مقامـــات العــارفين عند ابن سينا}, author={Mehdi Taha Mekki مهدي طه مكي}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={33}, pages={413-420}, year={2017}, abstract={The doctrine of Sufism in the knowledge of his way and has a very, and it means serenity, and the end, it is the knowledge of God Almighty.And talk about serenity means to prepare the heart of the fairway and his spirit to be the object of Knowledge Scout inspirational.But how is this setting? It is a set of rules and fees, imposed by the Senate over their hands, and these are the rules and fees Palmqamat conditions.The place: Fmanah shrine slave between the hands of God Almighty, which is held in acts of worship and Majahdat disruption to God Almighty.The case: it responds to the meaning of the heart is not deliberately gain Valohawwal divine talents and shrines gains.

ان التصوف كمذهب في المعرفة له وسيلة وله غاية, أما الوسيلة فهي الصفاء, وأما الغاية فهي معرفة الله عز وجل.والكلام عن الصفاء يعني اعداد قلب السالك وروحه ليكون محلاً للمعارف الكشفية الالهامية.أما كيف يكون هذا الاعداد؟ فإنه يكون بمجموعة من القواعد والرسوم, يفرضها الشيوخ على مر يديهم, وتتمثل هذه القواعد والرسوم بالمقامات والأحوال.أما المقام: فمعناه مقام العبد بين يد الله عز وجل , فيما يقام فيه من العبادات والمجاهدات والانقطاع الى الله عز وجل.اما الحال: فإنه معنى يرد على القلب من غير تعمد ولا إكتساب فالأحوال مواهب الهية والمقامات مكاسب.} }