TY - JOUR ID - TI - امانويل كانت حيـاته وفلسفته فــي التاريخ AU - حامد عبد الحمزة العلي AU - مشتاق طالب حسين الخفاجي PY - 2016 VL - 3 IS - 23 SP - 1316 EP - 1336 JO - Journal Human Sciences مجلة العلوم الانسانية SN - 19922876 25239899 AB - The longer the life of bus stations which questioned then stop scientific especially, school and life, which was distinct and proportions suggest predicts a promising future for the thinker charted his way in the course of history and philosophy. The first was the philosophy of history great attention and make them take their space appropriate to them, by finding Aloajh between philosophy and history, seeking to bring together the vision and curriculum.And that was the philosophy of history, despite the excellence and uniqueness of the historical ideal format, but it did not stray too far from the philosophy of his time based on idealist philosophy popular in Germany at that time specifically.Velsv emerged was a general in the history of philosophy, and especially monetary approach, which requires a note close and attentive comprehensive and fully informed can recognize the mysterious and be alert to the danger. It has been made of the human central to the philosophy of history, because it stressed that freedom does not mastered its meaning only human, and man is the object that has the identity (memory), which is the subject of the alleyway historical facts.Because the historical knowledge of the essence of the philosophical work, he went to the very promise of the human race, which aims to build a history and civilization.

تعد حياة كانت حافلة بالمحطات التي استجوبته التوقف عندها لاسيما العلمية، وحياته الدراسية التي كانت متميزة وذات أبعاد توحي وتتنبأ بمستقبل واعد لمفكر اختط طريقه في مسار التاريخ وفلسفته، أولى كانت فلسفة التاريخ اهتماماً كبيراً وجعلها تأخذ حيزها المناسب لها، من خلال إيجاد الوشاجة بين الفلسفة والتاريخ ساعياً إلى التقريب بين الرؤية والمنهج. وإن فلسفة كانت في التاريخ، على الرغم من تميزها وتفردها عن نسق المثالية التاريخية، إلا أنها لم تبتعد كثيراً عن فلسفة عصره القائمة على الفلسفة المثالية الرائجة في ألمانيا آنذاك تحديداً.انبثقت فلسف كانت في التاريخ من فلسفته العامة، وعن المنهج النقدي خاصة، الذي يتطلب ملاحظة وثيقة وانتباهاً تاماً واطلاعاً شاملاً يمكن من إدراك الغامض والتنبه إلى الخطر.وقد جعل كانت من الإنسان محوراً لفلسفته في التاريخ، لأنه أكد على أن الحرية لا يتقن معناها إلا الإنسان، والإنسان هو الكائن الذي يتمتع بالهوية (الذاكرة)، وهو الذي يربطه بموضوع الوقائع التاريخية.ولأن المعرفة التاريخية جوهر العمل الفلسفي، ذهب كانت إلى عدها غاية الجنس البشري الذي يهدف إلى بناء التاريخ والحضارة. ER -