TY - JOUR ID - TI - Cultural using in Abu-Tmam Poetry الإستعمالات الثقافية في شعر أبي تمام AU - Karim Ali Abd Ali كريم علي عبد علي PY - 2016 VL - IS - 119 SP - 81 EP - 110 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - This study discusses the cultural uses in the poetry of Abu Tammam that has widened and lengthened branched out to all the cultures of the ancient Arab squeezed from the (hair, news, and lineages), and religious, as it relates to them did not call superficial. It was a telephone profoundly accurate Insider cruised Abu Tammam of cultural heritage inventory in his mind and thought, it is in all cases, has built a literary architecture on this rich background in a manner conveying meaning, and strengthens, and even enable him to say what they cannot say Asraha, so Batca a heritage symbol (literary or religious), or a historical event, enabled him to carve his vocabulary, and his words and how to cast into molds have my choice So tried this study to detect the source of inspiration for the creative experience, including the availability of the connotations and overtones leaked from those ancient texts (poetry and prose), history, and legends in a special systems of technical features, and aesthetic; to become his text present, and future, is seen as in their own natural environment, to become a manifestation of the merger, and cultural interaction, Vtvaal texts are conjured from memory - inside text-form harmonious units in the structure of the text carrier between the sides elements excitement, by the imagination which creates a whole new world contrary to the past Almighty texts indicate this fact (interaction), which prompted the researcher to walk to decode the new structure threading, and try to return them to their origins and stand on the way in which the fusion and interaction and the process of building the new text.

تتناول هذه الدراسة الاستعمالات الثقافية في شعر أبي تمام التي اتسعت وتفرعت لتطول كل ثقافات عصره العربية القديمة من( شعر، وأخبار، وأنساب) ، وثقافة دينية ، إذ لم يكن اتصاله بها اتصالا سطحيا، بل كان اتصالا عميقا دقيقا. فقد اغترف أبو تمام من تراثه الثقافي المخزون في ذهنه وفكره، فهو في كل الأحوال قد بنى بنيانه الأدبي على هذه الخلفية الغنية بأسلوب يوصل المعنى، ويقويه، بل ويمكنه من قول ما لا يستطيع قوله صراحتا، وذلك بإتكاء على رمز تراثي أدبي أو ديني ، أو حادثة تاريخية، مكنته من إنتقاء مفرداته، وألفاظه وكيفية صبها في قوالب أختارها لها، لذلك كشفت هذه الدراسة عن مصدر إلهام تجربته الإبداعية بما توافر فيها من دلالات، وإيحاءات تسربت من تلك النصوص القديمة (شعرا، ونثرا)، والتاريخ، والأساطير في نظم خاص من السمات الفنية، والجمالية؛ ليغدو معه نصا حاضرا، ومستقبليا، ينظر اليه في بيئته الطبيعية الخاصة، ليصبح مظهرا من مظاهر التمازج، والتفاعل الثقافي، فتفاعل نصوصه المستحضرة من الذاكرة – داخل النص- تشكل وحدات منسجمة في بنية نصه حاملة بين جوانبه عناصر الإثارة ، بفعل الخيال مما يخلق عالما جديدا يخالف السابق . وجل نصوص تشير الى هذه الحقيقة (التفاعل) مما حذا بالباحث السير إلى فك خيوط البنية الجديدة، ومحاولة الرجوع بها إلى أصـولها والوقـوف على الطريقة التي تم بها الانصهار والتفاعل وعملية بناء النص الجديد. ER -