@Article{, title={Toward Modern originating of the Civil Responsibility for the Damage caused by the information through internet Comparative Study in the Islamic Jurisprudence and The Positive (Human) Laws نحو تاصيل عصري للمسؤولية المدنية عن ضرر (المعلومة) عبر الانترنت دراسة مقارنة في الفقه الاسلامي والقوانين الوضعية}, author={أ.م.د.عبدالباسط جاسم محمد}, journal={AL-ANBAR University Journal of Law and Political Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم القانونية والسياسية}, volume={7}, number={2}, pages={1-21}, year={2017}, abstract={{The piece of information that can be exchanged easily and quickly through the internet could cause a damage to someone's reputation, or to a particular society, or even to all human beings, especially when this information urges for terrorism or to break the laws. As the classic division of things is based on the distinction between the material things and moral things, this would lead to a number of disadvantages and may cause) لدمٛ جاوعٛ ا ٥ بٌاس لمعم إلقإ ٌٌٛٗ ألظ اٗط ٛٗ - العذد الثالث عؼش - المجمذ الثا - الظ ٍٛ ) 20172criticisms, because this division would exclude the moral things from the domain of civil responsibility. According to this division, the moral thing are not enlisted under any of the two material things: Finance and Properties (Holdings). Today, since the damage could be caused by both the material and moral things, and since the entities or moral things could cause a damage larger many times than that damage caused by the material things, for all these reasons, it becomes necessary to establish the responsibility in the civil law for the damage caused by information and similar logical entities, in cope with modern developments. This is what the research aims to achieve.

قددددذ تُمحدددد )المعم وٕددددٛ(، الددددم دٖددد يٗ تددددذا ا ظددددشعٛطٔددددد لّٕٛ عدددددبر ػدددددب ٛ ا ٥ تٌر دٌددددت، أضدددددشاس ا ظدددددىعٛػدددددددد وعددددددددين، أ لد ىددددددددو لذددددددددذد، أ سبمدددددددداالبؼددددش ٖٛ كمدددد اّ، ع دٍدددذوا لددددثٗ عمددددٜ ا ٫س دِدددا ، أ خدددددشو القددددد إ ين، لٔمدددددا كدددددا ال قظددددد يٗ ال قم دٗددددذٙل ٨ػددددد اٗٞ قٖددددد عمدددددٜ ال ى دٗٗددددض دددددين الماد دٖدددد ٛ و دٍّدددداألمع دٍٕٖددٛ، ودددا دٖدد ٤دٙ مس وظدددا ٢ٔ تٔمدددت ا قدددادا ;ظدددددددبت اطددددددد بعاد ا ٧ػددددددد اٗٞ المع دٍٕٖددددددٛ وددددددد داٟدددددددشٚالمظدددد ٤ لٔ ٛٗ المذ دٌٗددد ٛ، ٧ دٌّدددا ٥ ت دٍدددذس لددددت أٙٓ ودددد قظددددددى ا ٧ػدددددد اٗٞ الماد دٖدددددٛ : الم قٍدددددد ٥ٕ ألعقدددددداسا ،لٔ دددددد إلنددددددشس دددددد أ دٖددددد ي ال دٗددددد عدددددد - -ا ٧ػدددد اٗٞ الماد دٖدددٛ أ لمع دٍٕٖدددٛ عمددددٜ ددددذ طدددد إ ٞ، ددددن م ال اٗ دٌددددا )ا ٧ػددددد اٗٞ( المع دٍٕٖددددٛ قدددددذ تظدددددبت أضدددددشاس اتفددد وٕ، أ اٗ دٌددا ، تمددد الدددم تظدددبب اّ )ا ٧ػددد اٗٞ( الماد دٖددٛ،أضدددعالم المدددشا ، لدددزا صددداس لضاوددد ا تأطددد عٗ المظددد ٤ لٔ ٛٗفي القدددا إلمدددذ ،ٌ٘ عددد ضدددشس )المعم وٕدددٛ( أل اٗ دٌدداالم قٍق دٗدددددددٛ المىاثمددددددددٛ، بمددددددددا اٖٕكددددددددت ال قدددددددد سإالحذ ثٖددددٛ، دِٔددد وددد دا قٖىددددا دِدددزا البحددددث إل صدددد هٕمل .ْٗ} }