TY - JOUR ID - TI - Transformation and its canes in Ibn Khaldun's View حتمية التغيير وأسبابه في فكر ابن خلدون AU - Asst. prof. Dr. Khamees Gharbi أ.م.د خميس غربي حسين PY - 2017 VL - 9 IS - 28 SP - 95 EP - 139 JO - JOURNAL OF HISTORICAL & CULTURAL STUDIES an academic magazin مجلة الدراسات التاريخية والحضارية SN - 20231116 88192663 AB - Transformation, change, modification, death and mortality are steady common sense. It is impossible to overcome transformation and change. Things do not stay constant and human society is no exception from these divine laws. Human society faces transformation and goes through changes, which cause alterations in its generation, one after another. These laws apply not only on nature but are also part of social life. Transformation, however, is not merely ideas, thoughts or logos but is always linked with the necessity of comprehending and understanding social transaction. Researchers in the phenomena of transformation find it one of the most hardest and finest issues in human social history because it deals with people's feelings and touches the roots of their habits. Furthermore, consistency in issues that people have gotten accustomed makes transformation difficult and tricky, as it relates to a clear and obvious difference between a former and later situation which, in turn, leads to alteration of social norms. The concept of transformation is evident in the realization of life and that it is in continuous motion, similar to the evident truth that humanity is not static and is not at rest. Humanity transforms and moves from one state to another, with no consideration to what people want. Transformation is inevitable in Ibn Khaldun's view.This so not only in the mares of Transformation but also in it's length Accordingly، Transformation has its reasons and causes، reasons and causes، especially in soaid and financial areas. this is found to be vitally important in the Arabic heritage of Transformation.

التغيير والتبدل والتحول والموت والفناء بديهية ثابتة، تطال كل الأشياء في هذا الوجود، ومن المستحيل بقاء شيء ضمن حالة واحدة لا تتغير، والمجتمع الإنساني ليس ببعيد عن هذه السنة الإلهية، فهو أيضا تنتابه التحولات والتغيرات، فتتبدل مراحله مرحلة بعد أخرى، وكما أن هذه السنن تمضي على الطبيعة، فهي كذلك من سمات الحياة الاجتماعية. والتغيير ليس مجرد أفكار، أو دعوات، أو شعارات، ولكنه دائماً ما يكون متعلقاً بإدراك واستيعاب صيرورة المجتمع وتطوره، والدارس لظاهرة التغيير يجدها أصعب وأدق الظواهر في التاريخ الاجتماعي، لأنها تمس أحاسيس الناس ويلمس جذور عاداتهم، وكذلك فكرة الثبات في الأشياء التي تعودوا عليها، وقضية التغيير صعبة وشائكة تتضمن أساساً اختلافاً واضحاً بين وضع سابق ووضع لاحق، يترتب عليه تعديل أو تغيير في النظم الاجتماعية. كما أن فكرة التغيير تصدر عن الوعي بأن الحياة حركة... وكذلك هي الحقيقة، فإن الإنسانية سائرة دائماً لا تعرف الوقوف، ثم هي تنتقل من حالة إلى غيرها دون مبالاة بما يريده الناس. والتغيير عند ابن خلدون، أمر حتمي، ليس في خطوطه الرئيسية ولكن في مدته أيضاً، وعلى هذا المنوال، فإن فكر ابن خلدون يحمل الطابع الثوري، ولاسيما في الجانب الاجتماعي، وهذا شيء مهم في الموروث العربي لثقافة التغيير. ER -