@Article{, title={العنف الطائفي وعلاقته بدكتاتوريات العقيدة دراسة اجتماعية ميدانية على عينة من النازحون في مدينة الحلة أنموذجاً}, author={نعيم حسين كزار}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={26}, number={2}, pages={375-402}, year={2018}, abstract={In the light of the violence that has plagued Iraqi society for centuries of conflict with the means of expulsion that turned the Iraqi society into the remnants of a people. Since the beginning of Islamic history, specifically from the day of the shed to inaugurate the successor of the Messenger of Allah (PBM) began the signs of violence between Muslims and the ensuing many problems down to the Umayyad and Abbasid states and the subsequent occupations and invasions of Iraq until 2003 when the US occupation in Iraq moved the factors of constructive factors leading to structural tension, sectarian violence remained a social phenomenon and holistic compounded in the composition of various factors religious, political, social and economic, The sectarianism becomes a hindrance to any national integration process in a way that prevents the community from reaching the stage of conscience and unbridled national feeling . Sectarian violence takes more strides when the state weakens. The sectarian polarization among the elites, supported by regional interventions that open the window to sectarian wars, begins to expose the others who are subjugated to sectarianism and turn into bloody massacres, displacement and killing of identity

في ظل العصف الذي طال المجتمع العراقي لقرون طويلة من الصراع مع أدوات الطرد التي حولت المجتمع العراقي إلى مجرد بقايا شعب , فمنذ بدايات التاريخ الإسلامي وتحديداً من يوم مؤتمر السقيفة لتنصيب خليفة رسول الله محمد (ص) , بدأت بوادر العنف بين المسلمين وما أعقب ذلك من إشكاليات كثيرة ونزولاً إلى الدولة الأموية والعباسية وما أعقبهما من احتلالات وغزوات للعراق وحتى عام 2003 م عندما حرك له الاحتلال الأمريكي في العراق بعوامل التهيئة البنائية المفضية إلى التوتر البنيوي , ظل العنف الطائفي ظاهرة اجتماعية كلية ومركبة يتداخل في تكوينها عوامل عدّة منها دينية وسياسية واجتماعية واقتصادية الخ , لتصبح الطائفية محل إعاقة لأّية عملية اندماج قومي بالشكل الذي يحول دون وصول المجتمع إلى مرحلة الوجدان والشعور القومي الجامع , ويأخذ العنف الطائفي مديات أكثر حينما تضعف الدولة , حيث يبدأ الاستقطاب الطائفي بين النخب , مدعوماً بتدخلات إقليمية تفتح النافذة لحروب طائفية , لتعري هي الأخرى المكبوث الطائفي ليتحول إلى مجازر دموية وتهجير وقتل على الهُوية .} }