TY - JOUR ID - TI - Repetition mechanism and its impact in architectural form perception آلية التكرار وأثرها في إدراك الشكل المعماري AU - Ali Mohsen Jaafar Al-Khafaji علي مُحسن جعفر الخفاجي AU - Mayce Aziz Muhammed Ridah ميس عزيز مُحمد رضا PY - 2015 VL - 14 IS - 4 SP - 344 EP - 360 JO - The Iraqi Journal of Architecture and Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط SN - 26179547 26179555 AB - Repetition appeared in some architectural studies as a mechanism design aiming at either hiding the repeated item from the consumer, or emphasizing it. That created a query about the nature of repetition and its characteristics that change the item from being invisible to being emphasized. Moreover, the problem of the research emerged as: "the lack of perception of repetition as a mechanism of invisibility that enables the architectural form to either appear or disappear, in the consumer's awareness." The research was divided into four stages, the first of which is introduced meaning of the main terms in the research (which are repetition, visibility and invisibility); The second, presenting the architectural studies that take relationship among those terms to reach an understanding of the technique and its limitations.Acomprehensive analysis of these studies was given in the third part to classify the information presented in them according to distance, the ratio of the length and the width of the repeated items, repetition type, the number of repeated elements, as well as the length of time the consumer is exposed to the item. In addition to that, a number of other general factors were analysed; these factors (like camouflage colouring, lighting, and chaos) affect the perception of objects. These are applied on two selected samples in the fourth part according to certain standards to reach the final results and conclusions to clarify the characteristics of repetition and help the designer to understand it and, thus, achieve invisibility or visibility.Key words: repetition,

برز مفهوم التك ا رر في بعض الطروحات المعمارية كآلية تصميمية تهدف أما إلى إخفاء المتكرر عن إد ا رك المتلقي، أو زيادة التأكيد على العناصر المتكررة، مما دفع إلى طرح تساؤل حول خواص التك ا رر التي ت حول الشيء من الإبتعاد عن الإنتباه إلى جذبه، وبالتالي ظهور المشكلة البحثية المتمثلة ب "عدم وجود تصور واضح عن التك ا رر كآلية تدفع بالشكل المعماري إلى الإختفاء أو الظهور في إد ا رك المتلقي"، وتحدد منهج البحث بأربع م ا رحل؛ أولها التعريف بمفاهيم البحث الرئيسية المتمثلة ب )التك ا رر، الإظهار، والإخفاء(، وثانيها بيان الطروحات والمشاريع المعمارية التي ناقشت العلاقة بين المفاهيم الثلاثة بهدف الوصول إلى فهمٍ لأبعاد هذه الآلية والعوامل التي تدفعها للإتجاه نحو الإختفاء أو الظهور، وقد تم تحليل المعرفة التي تم التطرق لها في المرحلة الثالثة إلى عدد من العوامل الرئيسية المتمثلة ب )المسافة، نسبة طول إلىعرض العناصر المتكررة، نوع التك ا رر، عدد العناصر المتكررة، والفترة الزمنية للإبصار(، وعدد من العوامل العامة المؤثرة على إد ا رك الأجسام )كالتلوين التمويهي، الإضاءة، والفوضى(، والتي تم إختبار صحتها في المرحلة ال ا ربعة بتطبيقها عملياً على عينتين منتخبتين وفق معايير محددة، ليتم التوصل من ذلك إلى مجموعة من النتائج والإستنتاجات التي تبين خواصالتك ا رر وتساعد المصممم على فهم الآلية وكيفية التعامل معها لدفع الشكل المعماري نحو أحد الطرفين )إختفاء أو ظهور(. ER -