@Article{, title={Visualization in logic, grammar and eloquence التَّصوُّرُ والتَّصديقُ فيالمنطِق والنَّحو والبَلاغَةِ}, author={Baha'aldin Party بهاءالدین حزبئی and JawadSaadounzadeh جواد سعدون زاده}, journal={Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة}, volume={ج1}, number={35}, pages={413-436}, year={2018}, abstract={This researchincluded the achievement of the meaning and definition of Imagination and Ratification in Logic, Syntax and Rhetoric. Imagination and Ratification are two Logic terms. The former refers to the presence of a thing without any judgment and the letter means the presence of the thing with judgment. There is no specific term in syntax and rhetoric in this field since these two are related to knowledge branches and there is no place in syntax and rhetoric for knowledge and its branches. So if Syntax or Rhetoric scholars apply them, they wholly convey their logic meaning. And the research ended by these following results:1.The application of the two terms Syntax and Ratification in the sixth Hijri century by Sakaki after the separation of sciences and arts of each other, and generality of the Dialectical Tendency on the Miftah AL Oloum, and the dominance of mental and logical outlook on it.2. Any Ratification is followed by an Imagination.3. (Naam) is the basic letters of acceptance and Ratification, as it used with Declarative and Interrogative sentences, Positive and Negative sentences, so it means ratification of what is before it, whether it is Positive and Negative sentences in Declarative or Interrogative sentence, but according to AL Mobarred, (Naam) is used for each Positive statement but (Bala) for Negative sentences . 4. Ratification frequently occurred in Verb phrases, while is less in Noun phrases, because the Negativity and Positivity is related to the meanings and events, which are the concepts of the verbs and not the nouns.

اشتمل هذا البحث عليتحقيقمعنيالتصوروالتصديقوتعريفهافيالمنطِقوَالنَّحووالبَلاغَةِ . فالتصوروالتصديقمصطلحانمنطقيانيدلالأوّلعليإدراكالشيء إدراكاً خالياً من الحكم ، كما يدلّالثانيعليالإدراكالمشتملعليالحكم. ولايوجدفيالنحوأوالبلاغةمصطلحخاصلهذينالأمرين،لأنّهذينالمصطلحينيختصّانبأقسامالعلموليسهناكمكانفيالنحووالبلاغةللعلموأقسامه. فعلماءالنحووالبلاغة،عندمايستخدمون هذينالمصطلحينلايقصدونإلاّمفهومهماالمنطقي.و خُتم البحث بمجموعة من النتائج منها :1-استقرار مصطلحَي التصور والتصديق في القرن السادس الهجري على يد السكاكي بعد فصل العلوم والفنون عن بعضها ، وسيطرة النزعة الجدلية على (مفتاح العلوم) ، وغلبة النظرة العقلية ،والمنطقية عليه . 2-ان كل تصديق مسبوق بالتصور . 3- (نعم) اُمّ حروف الايجاب والتصديق ، اذ تدخل على الخبر، و الاستفهام، والاثبات، والنفي فتفيد تصديق ما قبلها اثباتا كان، او نفيا في الخبر، والاستفهام ، لكنها عند المبرد لكل كلام لا نفي فيه . اما (بلى) فلا تاتي الا بعد نفي .4-يكثر التصديق في الجمل الفعلية ، ويقل في الجمل الاسمية ، لان النفي والاثبات انما يتوجهان الى المعاني ،والاحداث التي هي مدلولات الافعال لا الى الذوات التي هي مدلولات الاسماء .} }