@Article{, title={The succession of the three caliphs in the balance - the interpretations of the two groups as a model خلافة الخلفاء الثلاثة في الميزان - تفاسير الفريقين أنموذجا}, author={Adel SelmaniNazad عادل سلماني نزاد and RaufSabhani رؤوف سبهاني}, journal={Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة}, volume={ج2}, number={35}, pages={283-308}, year={2018}, abstract={The caliphate after the death of the Prophet (PBUH) in both teams is considered an important issue and a general presidency for all Muslims in this world In order to establish the provisions of Islamic law, carry the Islamic call to the world, and establish a successor imposed on all Muslims in all countries of the world and to do, such as the fulfillment of any of the assumptions imposed by God on Muslims and is imperative not to choose and uncompromising in it, and failure to do disobedience One of the greatest sins, Allaah will punish them with the greatest punishment. While the Shiites believe that the position of the Caliphate and the Imamate is the position of God and the entry of the people in it because the Imam in the concept of the Koran must be pure cleansed of any abomination and be a believer and informed and masterminded and Muslim affairs in the Hereafter and the Hereafter, and see the three caliphs are human beings and believe after The Apostle (r) The caliphs are the twelve imams of the pure Nabawi dynasty, the first of which is the emir of the believers, Ali Ibn Abi Talib, the door of Madinah, But the second group (Ahl al-Sunnah) sees the imamate and caliphate as an organizational and executive character for the head of the Islamic state and for the preservation and realization of the interests of the Muslims and enters the Qur'an or the Prophet (pbuh) and believes that the best people after the ablutions in the caliphate are Abu Bakr, And respect for their words because they are the righteous ancestors to be followed This research, through the budget curriculum, presents and examines the interpretations of the two groups through the Qur'anic verses on the succession of the three successors.

تعتبر الخلافة بعد وفاة النبي()عندالفريقين مسألة هامة و رئاسة عامة للمسلمين جميعاً في الدنيا لإقامة أحكام الشرع الإسلامي، وحمل الدعوةالإسلامية إلى العالم، وإقامة خليفة فرض على المسلمين كافة في جميع أقطار العالم والقيام به، كالقيام بأي فرض منالفروض التي فرضها الله على المسلمين و أمر محتم لا تخيير فيه ولا هوادة في شأنه، والتقصيرفي القيام به معصية من أكبر المعاصي يعذب الله عليها أشد العذاب.بينمايريفريقالشيعةبأنّمنصبةالخلافةوالامامةهومنصبالهيولادخلللبشرفيهلأنّالإمامفيالمفهومالقرآنيلابدأنيكونطاهراً مطهراً من أيرجسوأنيكونمؤمناًوعلماًومدبراًوضليعاًبشؤونالمسلمينفيالدنياوالآخرة، ويرونالخلفاء الثلاثة بشر عاديونويعتقدون من بعد الرسول() الخلفاء هم الائمة الاثنيعشرمنالعترةالنبويةالطاهرةاولهماميرالمؤمنينعليابنابيطالببابمدينة العلم الذيحيرالعقولوابهرالنفوس، لكن الفريقالثاني (اهلالسنة) يريالإمامةوالخلافةهيعبارةطابعتنظيميوتنفيذيلرئاسةالدولةالاسلاميةولحفظوتحقيقمصالحالمسلمينولادخلللقرآنأوالنبي()فيذلك ويعتقدون أن افضل الناس بعد الانبياءفيالخلافة،همابوبكر،عمر،عثمانوعلي ويجباحترامهمواحتراماقوالهملأنهمالسلفالصالحالذيينبغيالإقتدابه .وهذا البحث عبر المنهج الموازنة بصدد عرض ودراسة تفاسيرالفريقينعبرالآياتالقرانيةفيموضوعخلافةخلفاءالثلاثة} }