@Article{, title={Ethical hedonism: deliberation and analysis نقد وتحليل نظرية الأبيقورية الأخلاقية}, author={Dr. Afzal Boluki2 and Mohammad Ali moslehnezhad1}, journal={The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة}, volume={}, number={47}, pages={23-34}, year={2018}, abstract={This study presents deliberation on and analysis of ethical hedonism and its position within value structure of ethical actions from the perspective of ethical philosophers; the approach of the present researcher is issued after analyzing the views of ethical philosophers. It seems that despite what has been so far expressed, tendency to hedonism cannot be a criterion to determine the value of men’s voluntary actions, in spite of the fact that pleasure, as stated in Holy Quran and the traditions of Imams, is a natural human propensity. Some philosophers and thinkers have emphasized this idea and consider all human actions as an attempt to reach pleasure, in so far as they claim that even a human being’s attempt to seek divine esteem is a fulfillment and satisfaction of pleasure drive. However, we believe that the ultimate purpose of a free agent in doing moral actions, even if pleasure is at highest level, is achieving divine revelation. In other words, God’s revelation is not a means to reach higher purpose of pleasure; rather, it is the most fundamental goal in itself.Key words: hedonism, value criterion, personal hedonism, ultimate pleasure, nearness to God

في هذا المقال، ندرس مسألة الأبيقورية ومكانها في قيمة الأفعال الأخلاقية من وجهة نظر فلاسفة الأخلاق. وبينما ننتقد ونحلل آراء العلماء، سنعبر عن آرائنا حول هذا الموضوع. يبدو أنَّه رغماٌ علي ما قد قيل حول كون اللذة معيارا في قيمة أفعال الإنسان الاختيارية، الميل إلى المتعة لا يمكن أن يكون معيارَ قيمة لأفعال الإنسان الاختيارية؛ ولو أنَّ المتعة ميل طبيعي عند البشر ولكن قد نظر القرآن الكريم والروايات الواردة من المعصومين a فيها وأصبح هذا الموضوع محل اهتمامهما. وقد طرح بعض الفلاسفة والمفكرين الأخلاقيين هذه المسألة أيضا ويعتبرون جميع الأعمال البشرية في السعي لتحقيق المتعة، وبقدر ما أُدُّعي أنَّ البشر عند السعي للاقتراب إلي الله، يطلبها لأنَّه مستحق للمتعة. ولكننا نعتقد أنَّ الهدف النهائي للفاعل المختار من القيام بالأفعال الاختيارية، ولو كانت في أعلي مستوي، هو الاقتراب من الله. وبعبارة أخرى، الاقتراب من الله ليس وسيلة للوصول إلى المتعة بل هو الهدف وحده و هناك دلائل لإثبات هذا المعني.الكلمات الرئيسية: الإبيقورية، معيار القيمة، المتعة الشخصية، المتعة القصوى، الاقتراب الالهي.} }