TY - JOUR ID - TI - رأي ابن خلدون في كيفية الوحي من خلال (مقدمته) دراسة تحليلية AU - د. شريف عبد العليم محمود - كلية الدراسات الإسلامية والعربية / دبي PY - 2018 VL - 1 IS - 15 SP - 147 EP - 196 JO - Midad Al-Adab Refereed Journal مجلة مداد الاداب SN - 22226575 AB - The current study highlights the opinion of (Ibn Khaldon towards revelation of Prophet) by his book titled (AL-Mukadimah)The researcher studied the opinion of Ibn Khaldon with regard to the revelation towards Prophet Mohammad (PBUH) by counting on the Glorious Qur'an, the Prophetic Tradition, words of scholars. The followings are the most important points of the study:1.The revelation was coming to Prophet Mohammad (PBUH) like sound of Angel and not similar to the bee sound sometimes.2.The discourse between the angel and Prophet Mohammad (PBUH) was the language of the Glorious Qur'an. In other words, it was Arabic language and they were not signals translated by the prophet into meanings according to Ibn Khaldon3.The case of sound is not concerned with prophets as Ibn Khaldon claimed.4.Angels were showing up like real humans not like acting.5.Seeing the angels as real humans is not confined to prophets and messengers.6.The study showed that the scholar Ibn Khaldon let his mind deal with the revelation, and this is one of Al-Ghabiyat where its source is Sharia and he had to consider what people around him say and never exaggerate.Finally, we must never let our minds deal with gaybiyat that are not known except for sharia because they are way beyond our imagination.

تسلط الدارسة الضوء على ( رأي ابن خلدون في كيفية الوحي إلى النبي صلى الله عليه وسلم ) من خلال كتابه "المقدمة".حيث قام الباحث بدراسة رأي ابن خلدون في كيفية إلى النبي صلى الله عليه وسلم، وعقب عليه، مستدلاً بالكتاب، والسنة، وأقوال العلماء، وكان من أبرز نقاط هذه الدراسة:1.أن الوحي كان يأتي النبي صلى الله عليه وسلم أحيانًا مثل صلصلة الجرس، وليس مثل دوي النحل. 2.أن لغة التخاطب بين الملك - وهو على ملكيته- والنبي صلى الله عليه وسلم، هي لغة القرآن–أي العربية- وليست رموزًا يأخذ منها النبي صلى الله عليه وسلم المعنى كما قال ابن خلدون. 3.أن حالة الدوي ليست خاصة بالأنبياء، كما زعم ابن خلدون. 4.تمَثُّلُ الملائكة في صورة بشرية حقيقة، وليست تمثيل.5.رؤية الملائكة في صورة بشرية ليست خاصة بالأنبياء المرسلين.6.بينت الدراسة أن العلامة ابن خلدون ترك المجال لعقله للخوض في الوحي، وهو من الغيبيات التي مصدرها الشرع، وكان الواجب عليه الوقوف عند كلام الشارع وعدم التزيد عليه. وأخيرًا يتوجب علينا عدم إقحام العقول في الغيبيات التي لا تعلم إلا عن طريق الشرع الحنيف؛ لأن الغيبيات فوق مدارك العقول.وصلى الله على سيدنا محمد وآله وسلم. ER -