TY - JOUR ID - TI - Min Laddin , from His Excellency , in the Glorious Quran A Study on Expression Eloquence من لدن في القران الكريم دراسة في بلاغة التعبير AU - Prof.Dr.`Abidalhadi Khudheir Neeshan أ.د. عبد الهادي خضير نيشان PY - 2017 VL - 1 IS - 1+2 SP - 27 EP - 58 JO - TASLEEM JOURNAL مجلة تسليم SN - 24139173 25213954 AB - Many of the Arabic speaking language influencedby western styles mistake the form of some phrasessuch as the passive verb phrases using ‘min kibal=for’to refer to the subject of the sentence which breaks therhetoric of the Arabic phrase that is based on Concisionand Intensification. Some might substitute the form ‘minladun=by’ with the form ‘min kibal=for’ depending on theuse of this form in the Qura’n.In this research, the researcher stops at verses fromthe Qura’n that use the form ‘min ladun=by’ which areseventeen verses. Only two of them are in the passive formusing ‘min ladun=by’ to refer to the subject. Both versesare exclusive to the verbs ‘ohkimat= tightened’, fusilat=analyzed or separated’ and ‘tulaqa=sent’ whose subjectis always ‘Allah’ [be praised]. The other fifteen verses arenot in passive form where ‘min ladun=by’ is added to thefirst singular pronoun or second or third which are all referto ‘Allah’ [be praised]. This is except for one verse thatit is added to the first singular pronoun referring to theprophet Moses [peace be upon him].

يخطئ كثير من أبناء العربية بصياغة بعض العبارات متأثرين بالأساليبالغربية ، ومن ذلك بناء العبارة بصيغة الفعل المبني للمجهول ثم استعمال التركيب(من قبل) للإفصاح عن الفاعل ، بما ُ يخلُّ ببلاغة العبارة العربية القائمة على الإيجازوالتكثيف.وقد يلجأ بعضنا إلى استبدال التركيب (من َ ل ُ دن) بالتركيب السابق (من قبل)محتج ً ا بورود هذا التركيب في القرآن الكريم...في هذا البحث نقف عند الآيات القرآنية التي ورد فيها هذا التركيب (منَ ل ُ دن) وعددها سبع عشرة آية ، لم تكن منها سو ￯ اثنتين جاءتا بصيغة بناء الفعلللمجهولثم استعمال التركيب (من َ ل ُ دن) للإفصاح عن الفاعل ، وكلا الآيتينمخصوصة بالقرآن الكريم في الأفعال ( ُ أحكمت) و ( ُ ف ّ صلت) و ( ُ تل ّ قى) وفاعلهاكلها هو الله سبحانه وتعالى.أما المواضع الخمسة عشر الباقية ، فليس فيها بناء للفعل المجهول ، وإنماجاءت (لدن) مضافة إلى ضمير المتكلم أو المخاطب أو الغائب ، وهي جميعامتعلقة أيض ً ا بالله سبحانه وتعالى سو ￯ آية واحدة وردت فيها مضافة إلى ضميرالمتكلم العائد على النبي موسى (عليه السلام). ER -