TY - JOUR ID - TI - Pablo Ruiz Picasso and Abd Al-Wahhab Al-Bayati -The Intertextuality Dialectics بابلو رويث بيكاسو وعبد الوهاب البياتي الجدلية التناصية AU - Prof. Dr. Mohammed Abdulridha Shyaa أ . د. حممد عبد الرضا شياع PY - 2017 VL - 2 IS - 3+4 SP - 503 EP - 544 JO - TASLEEM JOURNAL مجلة تسليم SN - 24139173 25213954 AB - This research focuses on approaching the intertextuality dialecticsrelationship between the works of the Iraqi poet Abd Al-Wahhab AlBayatiand the Spanish painter Pablo Ruiz Picasso, as Al-Bayati’s poemis a hypertext and Picasso’s painting is a hypo text. This means thatthe hypertext attaches to the hypo text in a constructive attachment,where Al-Bayati’s poem is performed by the pain of writing and thestruggle of perusal; the perusal in which it bridges the distancebetween the color and the rhythm. Hence, the color becomes arhythm, then a significant, which contributes to creating the poetictext. Al-Bayati was able to succeed in transferring the color to hispoems, then the color became a lantern’s oil that brightens the poem;therefore, the color resides in the poem as humans reside in theirmeaning. Al-Bayati did not suffice to peruse the painting and investits happening in the text’s creation; yet, he was preoccupied with thesituation that the painting was made upon its existence. Wherefore,this research concerns about revealing the way of how the personalexperience fuses with the universal experiences; this way gives poetsthe opportunity to approach themselves, then it enables them toexamine the reality by means that make them formulate images ofhuman rebellion via the textual significant movement that builds thepoetic text. This work needed an analytical method with which theperusal of the intertextuality dialectics was done. This intertextualitydialectics contributes in enabling the textual significant in Al-Bayati’spoem to prove that Picasso’s experience is among the great universalexperiences that took Al-Bayati to them, so these experiencesmarked his poetic experience with its cautery.

ة بني نتاجات الشاعر العراقيّ ّ ة الت ّ ناصيينشغل البحث يف مقاربة اجلدليّ ّسام اإلسباين بابلو رويث بيكاسو، كون قصيدة البيايتعبدالوهاب البيايت والرًّقاّق تعل الن ّص الالحق يتعلً ّ ، وهذا يعني أن ًّ سابقاً ّ ولوحة بيكاسو نصاً الحقاّ نصاّة ممهورة بوجع الكتابة ومعاناتها الس ُ ابق؛ حيث تنجز القصيدة البياتيً ّ بالن ّص ّّابنائيّ القائمة على فعل القراءة، القراءة التي جترس املسافة بني اللون واإليقاع، فيضحي داال ّ يسهم يف ابتناء الن ّص ّ الشعري، إذ أفلح البيايت يف ترحيلًّّمً، ومن ثَاللون إيقاعاّ اللون إىل قصائده، حتى غدا اللون زيت القنديل الذي يضيء القصيدة، فيقيمّ اللون فيها كام يقيم اإلنسان يف معناه، بيد أن البيايت لم يكتف بقراءة اللوحة واستثامرّ صريورتها يف ابتناء نص ُ ه، بل انشغل باملوقف الذي بنيت اللوحة يف حرارة وجوده.ّةّ ّ ة التي تمتزج فيها الت ّ جربة الذاتيً يف الكشف عن الكيفيّ لذلك يهتم البحث أيضاّ ّ ة، والتي تمنح الش ّ اعر قدرة االقرتاب من ذاته، ثم معاينة الواقعّ بالتجارب الكونيّة الن ّصيّ ّ د اإلنساين عبر حركة الد ّوال ّّ بالط ّ ريقة التي تمك ّ نه من صياغة صور التمرّةً ّ به تمت قراءة اجلدليّاً حتليليّب هذا االشتغال منهجاّ البانية للن ّص ّ الشعري، وقد تطلّ ّ ة يف القصيدة البياتية مبرهنة على أن الن ّصيّ ّ ة التي أسهمت يف حتريك الد ّوال ّّ الت ّ ناصيّة الكبرى التي أخذت البيايت إليها،ّ ُة تَعّد ّ من بني التجارب الكونيّ جتربة بيكاسو الفنيّة.ّ فوسمت بميسمها جتربته الشعري ER -