@Article{, title={الذات في مراثي بعض الشعراء الجاهليين والإسلاميين}, author={سعاد جبير سلطان and صلاح مهدي جابر and مشكور حنون كاظم}, journal={The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة}, volume={}, number={48}, pages={533-556}, year={2018}, abstract={The theme of lamentation of topics that reflect the sincerity and emotion humanity was on the lips of a motif، when asked about the reason for the honor of eulogizing said: ((because we say it and our hearts burn)) Valmrthyh is a kind of loyalty to a loved one lost. One of the very important things in creative work، is the technical side of aesthetic، which distinguishes the works of art، etc.، of the business that may be just utilitarian. Since the study is based on the study of self and Almrthy and point of time have felt the researcher to study these three concepts in accordance with the methodology text; Because the study Alrathi and Almrthy and time link between them from outside the text does not add to the Tomb of the commentators of the poems، and the Tomb owners Sir historical something else The search is based on the study text from inside to outside is safe، and a statement of what sort of text for artistic touches، and not، as is happening in reality. Then the search by a spare on the movement of the self and the texts of lamentation Almrthy in ignorance، and movement between the self and the Almrthyand time in the Islamic texts of lamentation. And touch points of difference between the texts and similar these two phases، and the statement of the impact of Islam in the movement of these concepts within the text.

إن موضوع الرثاء من الموضوعات التي تجسد صدق العاطفة الإنسانية كما جاء ذلك على لسان أحد الأعراب حينما سئل عن سبب شرف المراثي فقال:- ((نحن نقولها وقلوبنا تحترق)) فالمرثية هي نوع من الوفاء لشخص عزيز فُقِدَ.إن من الأشياء المهمة جداً في العمل الإبداعي، هو الجانب الفني الجمالي، الذي يميز الأعمال الفنية عن غيرها، من الأعمال التي قد تكون نفعية فحسب. وبما أن الدراسة تقوم على دراسة الذات والمرثي ووجهة الزمن فقد ارتأى الباحثون أن يدرسوا هذه المفاهيم الثلاثة وفقاً للمنهج النصي؛ لأن دراسة الراثي والمرثي والزمن الرابط بينهما من خارج النص لا تضيف إلى ما قاله شراح القصائد، وما قاله أصحاب السير التاريخية شيئاً آخر فالبحث يقوم على دراسة النص من داخله لآمن خارجه، وبيان ما أ فرزه النص من لمسات فنية، وليس كما هو حاصل في الواقع.ثم يقوم البحث - من جانب آ خر - على حركة الذات والمرثي في نصوص الرثاء الجاهلية، وبين حركة الذات والمرثي والزمن في نصوص الرثاء الإسلامية.ونتلمس نقاط الاختلاف والمشابهة بين نصوص هاتين المرحلتين، وبيان أثر الإسلام في حركة هذه المفاهيم داخل النص.} }