@Article{, title={The methodology of Mustafa Jouzou in linguistic criticism منهج مصطفى الجوزو في النقد اللغوي}, author={Hiwa Abdullah Karim هيوا عبدالله كريم}, journal={Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي}, volume={10}, number={32-1}, pages={65-120}, year={2018}, abstract={Praise be to Allah, the Lord of the Worlds, and peace and blessings be upon the best creation of the envoy, mercy for the worlds, and on his family and companions and those who adhere to his Sunnah and guide him to the Day of Judgment.After that, since the appearance of the melody on the tongues of people, many calls for the correction of the tongue and the use of fluent language in order to preserve the language of the Holy Quran, and for this I wrote dozens of books, but hundreds of them. «Of the love of what was killed» We found many of these calls themselves cause the destruction of the language, because the owners advocates have helped to break the vernacular, in terms of not feel, by narrowing the user, and heavy burdensome restrictions.It is indicative of their negative impact on the language that they did not agree on specific criteria in accepting or rejecting the use of the use. We may find that some use it as a mistake and others are correct, and some reject it. Abu Othman al-Mazni (249 AH) says: "I entered Baghdad and I was asked questions. I would answer my doctrines and make mistakes on their sects."

الحمد لله ربّ العالمين، والصلاة والسلام على خير خلقه المبعوث رحمةً للعالمين، وعلى آله وأصحابه ومن تمسك بسنته واهتدى بهديه إلى يوم الدين.أما بعد، فإننا نرى - منذ ظهور اللّحنِ على ألسنةِ الناسِ- دعواتٍ كثيرة، تدعو إلى تقويم اللسان واستعمال اللغة الفصيحة، حفاظاً على لغة القرآن الكريم، ومن أجل هذا كُتبتْ عشرات الكتب، بل مئاتُها، وكان هاجس كلّ هذه الكتب سلامة اللغة العربية، لكن «من الحبّ ما قتل» فقد وجدنا كثيراً من هذه الدعوات نفسها سبباً لهدم اللغة، لأنّ في أصحابها دعاة قد ساعدوا على تفشي العاميّة، من حيث لايشعرون، وذلك بتضييقهم الشديد على المستعمِل، وإثقاله بالقيود المرهقة.ومما يدلّ على أثرهم السلبـي في اللغة، أنّهم لم يتّفقوا على معايير محدّدة في قبول ماشاع من الاستعمال أو في رفضه، فقد نجد استعمالاً يعدّه بعضهم خطأً ويعدّه غيره صواباً، والذي يرفضه بعضهم يجيزه غيره، وتزداد هذه القضيّة خطراً على اللغة وفوضًى في الاستعمال. يقول أبو عثمان المازني (ت249هـ) : «دخلتُ بغدادَ فأُلقيتْ عليَّ مسائلُ، فكنتُ أجيبُ فيها على مذهبي، ويخَطّئوني على مذاهبهم»} }