TY - JOUR ID - TI - Baghdadi, Aaron the Porter and his influence in Baghdad's cultural life البغدادي، هارون الحماّل واثره في حياة بغداد الثقافية AU - Ammah Farhan Mohsen Al - Mohammadi عماش فرحان محسن المحمدي PY - 2017 VL - IS - 2 SP - 32 EP - 60 JO - Journal of University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية SN - 19958463 27066673 AB - Islam has put the Arab Muslim man face to face encounter the nature and the universe with all their assets and phenomena, and took his hand to seek the right knowledge to know the real life, and away from the superstitious ideas that contradict the principles of the Islamic religion, and when the Muslim Arabs were active in the establishment of the Greater Islamic Arab State, they had to develop their institutions, they began spread Islam in the world, and liberation human and the countries from slaves darkness of idolatry to the light of Islam, and from the injustice of worship to the justice of Islam, they realized the importance of the cultures of the liberated and opened countries in promoting their culture that they carried with them to those areas. They found that the religious debate and debates that Arab Muslims began to engage with each other on the one hand, and with the other religions on the other, forced them to know what other nations had a logical ideas that they adopted in religious debate, the care of translation and learning the languages of the liberated nations in providing the Arab-Islamic culture was an important and fundamental requirement. Muslim scholars, philosophers, and philosophers of logic and speech stopped at the knowledge and scientific progress of these nations. Their culture was enriched by the culture of other nations and had a significant impact on the diversity and development of public culture

لقد وضع الإسلام الإنسان العربي المسلم وجهاً لوجه أمام الطبيعة والكون بكل ما فيها من موجودات ، وظواهر ، وأخذ بيده إلى طلب المعرفة الصحيحة لمعرفة الحياة الحقيقية ، والابتعاد عن الأفكار الخرافية التي تتعارض مبادئ الدين الإسلامي الحنيف ، وحينما نشط العرب المسلمون في إقامة الدولة العربية الإسلامية الكبرى كان لزاماً عليهم أن يطورّوا مؤسساتها ، فانطلقوا ، يطوون السهول والجبال لنشر الإسلام ، وتحرير العباد والبلاد من ظلمات الوثنية الى نور الإسلام ومن جور العباد الى عدالة الإسلام ، أدركوا أهمية ثقافات البلاد المحررة والمفتوحة في تعزيز ثقافتهم التي حملوها معهم الى تلك البقاع ، فوجدوا أن الجدل الديني ، والمناظرات ، التي بدأ العرب المسلمون يدخلون فيها مع بعضهم من جهة ومع أصحاب الديانات ، والمذهب الأُخرى من جهة ثانية ، ألزمتهم في معرفة ما عند الأُمم الأُخرى من الأفكار المنطقية التي إعتمدوها في الجدل الديني ، والمناظرات الفكرية ، فكانت العناية بالترجمة ، وتعلم لغات الأُمم المحررة في رفد الثقافة العربية الإسلامية مطلباً مهماً ، وأساساً . وقف العلماء المسلمون ، والفلاسفة ، وأرباب المنطق والكلام الى ما وصلت إليه تلك الأُمم من آفاق المعرفة ، والتقدم العلمي ، فتوّجوا ثقافتهم بثقافة الأُمم الأُخرى ، فكانت ذات أثر بارز على تنوع الثقافة العامة ، وتطورها . ER -