TY - JOUR ID - TI - Islamic legitimacy for systems of coexistence between followers of religions الشرعية الاسلامية لنظم التعايش بين اتباع الديانات AU - Mohammed E. Fadhel Al-taie محمد عزت فاضل الطائي PY - 2018 VL - 9 IS - 37 SP - 771 EP - 792 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - It is impossible for any individual of people to belong to one type of ethnicity, doctrine, language or religion. Mostly it carries a social variety. This case can be clearly seen in complex societies which need to include all its individuals for the sake of overcoming the obstacles that may be appeared because of authority administration. This situation requires us to determine the extent to which Islamic law is able to adjust with contemporary regulations in achieving coexistence among followers of religions. Searching into organizing and functional aspects of authority in Islam is an essential element of analyzing the means of adoptability and development according to general changes.The study aims at determining the suitable shape for administrating pluralistic society of cults to fulfil stability, integrity and unity.The methodology of the study is based on theoretical-analytical approach in addition to references of some experiences followed across Islamic history where there is a mixture between induction and elicitation. The data has been gathered depending on scientific observation. The sample of the study is represented by choosing two modern systems for administrating a pluralistic society, that is, harmonization and federation. In conclusion, the researcher arrived at a group of results. The most prominent ones are the adjustable system or harmonization is better than federation in administrating such society to achieve coexistence for transitional period and then move to live together. The federal system does not guarantee the unity of nation because of the ability of social interference. Moreover, the policy of rule in Islam is characterized by flexibility because there are no final judgements which deal with the mechanics of establishing authority and its functions. The common interests represent a legitimate basis for adaptability with the modern systems when unity is in danger of disintegration. The researcher arrived at a group of recommendations. One of these recommendations is the invitation of politician to adopt intermediary solutions which allow minorities to participate in administration to achieve trust. Secondly, we suggest setting up a special council which represents religious communities in pluralistic society to ensure participation especially in issues related to its social and cultural affairs.

لا يمكن ان ينتمي افراد شعب ما الى نوع واحد من حيث العرق او المذهب او اللغة او الدين, بل يحمل في الغالب تنوعاً اجتماعياً, مما يقتضي احتواءه, ولا سيما في المجتمعات المعقدة من اجل تذليل العقبات التي قد تنشأ عن ادارة الحكم. الأمر الذي يتطلب تحديد مدى قابلية الشريعة الاسلامية للتكيف مع النظم المعاصرة في تحقيق التعايش بين اتباع الديانات, ويعتبر البحث في الجانبين التنظيمي والوظيفي للسلطة في الاسلام امراً جوهرياً في تحليل مكنات التكيف والتطور على وفق المتغيرات العامة. ويتمثل هدف البحث في تحديد الصيغة المناسبة لإدارة المجتمع المتعدد الطوائف من أجل تحقيق الاستقرار, فضلاً عن التكامل والوحدة.وتقوم منهجية الدراسة على المنهج التحليلي النظري, فضلاً عن الاشارة الى بعض التجارب المتبعة عبر التأريخ الاسلامي, حيث تم المزج بين المنهجين الاستقرائي والاستنباطي, وتم جمع بيانات البحث بالاعتماد على طريقة الملاحظة العلمية. بينما تمثلت عينة البحث في اختيار نظامين حديثين لإدارة المجتمع التعددي هما التوافقية والفيدرالية.وفي الخاتمة توصلنا الى مجموعة نتائج ابرزها ان نظام التوافق افضل من الفيدرالية في ادارة هكذا مجتمع من أجل تحقيق التعايش لفترة انتقالية, ومن ثم الانتقال الى العيش المشترك, بينما لا تكون الفيدرالية ضامنة لوحدة الامة بسبب امكانية التداخل الاجتماعي, كما ان سياسة الحكم في الاسلام انما هي تتسم بالمرونة بالنظر الى عدم وجود احكام قطعية الدلالة تتناول آلية اسناد السلطة ووظائفها, كما يمثل باب المصالح المرسلة اساساً شرعياً للتكيف مع النظم الحديثة عندما تكون الوحدة مهددة بخطر التفكك. هذا وتوصلنا ايضاً الى مجموعة توصيات اولها ندعو القائمين على السلطة الى تبني الحلول الوسطى بالشكل الذي يسمح للأقليات بالمشاركة لتحقيق الثقة, وثانيهما نقترح أنشاء مجلس خاص يمثل الطوائف الدينية في المجتمع التعددي لضمان مشاركتها ولا سيما في المسائل التي تخص شؤونها الثقافية والاجتماعية . ER -