TY - JOUR ID - TI - Epistemology in Emanuel Kant's Philosophy الابستمولوجيا في فلسفة (عمانوييل كانت) AU - Nadwa Mohammed Mohammed Sharif ندوى محمد محمد شريف AU - Sarmad Salah Muhidin سرمد صلاح محيي الدين PY - 2018 VL - IS - 126 Supplement SP - 319 EP - 338 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - The aim of this study is to find out Epistemology(Knowledge theory) in Emanuel Kant's philosophy, The researchers has adapted the analytic structural method is to reach his opinion in explaining knowledge regarding to its nature, source and limits, They also has studied his critical, experimental and mental method and his opinion in metaphysic. The result has concluded that: Knowledge in Kant's point of view depends on sensuous experience frame and he denied that sensuous experience to be the source of Knowledge because senses just offer us Knowledge material without a formulation or system. However its image is mental act. That imposes its system, conception, principles and commands on the experiment. That means mind doesn't reflect outside world as it is, but create this worlds logical structure so experience is not independent from mind, and it is explained on the basis mental concepts, there is no knowledge or science except in noticeable frames.Kant refused each mild attitude and experimented attitude together and said that Knowledge should be shared by mind and sense together in Knowledge proses, and any mental Knowledge should get its material from sensuous information. He declared that metaphysic is impossible because Knowledge is limited on test and sense world and there is no way to discover what is beyond reality.Kant referred that Knowledge is relativity and he recognized three kinds of Knowledge: analytic Knowledge is distinguished by accuracy and stability, Knowledge acquired by learning from experiences and it's fallible, and creative Knowledge caused by pure intuition and it's distinguished by accuracy and stability.

هدف البحث الحالي الى التعرف على (الابستمولوجيا) أو نظرية المعرفة في فلسفة (عمانوييل كانت) ، واتبع الباحثان المنهج التحليلي التركيبي للتوصل الى رأيه في تفسير المعرفة من حيث طبيعتها ومصدرها وحدودها ، وتناول الباحثان منهجه النقدي ومنهجه التجريبي والعقلي ورأيه بالميتافيزيقا ، وتوصل الباحثان الى النتائج الاتية : ان المعرفة عند (كانت) لا تقوم الا في اطار التجربة الحسية ، ورفض ان تكون التجربة الحسية هي مصدر المعرفة ، لأن الحواس لا تقدم لنا الا مادة المعرفة من دون تشكيل أو نظام ، أما صورتها فهي من فعل العقل ، الذي يفرض نظامه وتصوراته ومبادئه ومقولاته على التجربة ، أي أن العقل لا يعكس العالم الخارجي كما هو، بل يخلق هذا العالم من حيث تركيبه المنطقي ، فالتجربة اذن ليست مستقلة عن العقل ، ويتم تفسيرها على أساس المفاهيم العقلية ، ولا معرفة ولا علم الا في نطاق المحسوسات ، ورفض الاتجاه العقلي والاتجاه التجريبي معا , وقال بمشاركة العقل والحس معا في عملية المعرفة وكل معرفة عقلية ينبغي ان تستمد مادتها من المعطيات الحسية ، وأعلن استحالة الميتافيزيقا لأن المعرفة مقصورة على عالم الحس والتجربة ، وان ما وراء الواقع لا سبيل الى كشفه . وأشار (كانت) الى أنَّ المعرفة نسبية وفي ذلك ميز بين ثلاثة أنواع من المعرفة هي : معرفة قبلية تحليلية تتميز بالدقة والثبات ، ومعرفة بعدية نتيجة التعلم من الخبرات ، وهي عرضة للوقوع في الخطأ ، ومعرفة قبلية مُخلقة تنتج عن الحدس الخالص وتتميز بالدقة والثبات ER -