@Article{, title={The Appearance and Disappearance of Feminine Voice and the Structure of Masculine Structure A Study in (Shadows of Body … Banks of Desire) By: Sa'ad Mohammed Raheem تموهات الصوت الأنثوي وبنية الخطاب الذكوري قراءة في رواية ( ظلال جسد ... ضفاف الرغبة ) لسعد محمد رحيم}, author={Inst. Dr. Saman Jalil Ibrahim Mohammed م.د. سامان جليل إبراهيم محمد}, journal={Alustath Journal for Human and Social Sciences مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية}, volume={1}, number={227}, pages={301-326}, year={2018}, abstract={This research aims at studying (Shadows of Body …Banks of Desire) by Sa'ad Mohammed Raheem in its first publication that has been rewarded of (Katara Prize for Arabic Novel ) in 2016 which was classified in the category of unpublished novels. From the cultural criticism point of view, the narrative texts contain much cultural coordination behind the pragmatic meanings as well as the beauty that’s hidden under the skin of the text itself. The study also focuses on the feminine voice and the ways that it appears and disappears in the text especially when it's taken from the symbol of feminism Rawa'a Al- Attar (The Player) who intends to put full constrain on shattering masculine attendance as well as destroying the general idea of traditions. It is more like a breakthrough the old traditions. The novel also contains some male characters that make the tension and argument even bigger along the story

يسعى هذا البحث إلى قراءة رواية " ظلال جسد ... ضفاف الرغبة " لسعد محمد رحيم بطبعتها الأولى الحائزة على جائزة كتارا للرواية العربية 2016 فئة الروايات غير المنشورة ، من منظور تجليات النقد الثقافي في النص السردي وما يختزله النص من أنساق ثقافية مضمرة خلف معطف البلاغة ومظاهر القيم الجمالية من أنساق تقبع تحت قشرة النص نفسه. وما نحاول دراسته هنا هو الأنثى وكيفية حضور صوتها بين التموُّه والاظهار في النص ، لاسيَّما أنَّ الرواية متخذةٌ من موضوعة الأنثى – رواء العطار / اللعوب - مركزاً بنائياً تتمحور حوله التجربة السردية كلها لتنضوي تحت لائحة الرواية ، معتمداً إياها صورة مركزية في هدم المرتكزات الذكورية وضعفها وتشتيت البؤرة الثقافية المتمثلة بالعادات والتقاليد ، هذا فضلاً عن الشخصيات الذكورية التي تؤسس معها قدراً من الجدل في البنية السردية ضمن الفضاء الروائي لهذه الرواية.} }