TY - JOUR ID - TI - Explain some of the names of God in the model Alahwadi شرح بعض أسماء الله الحسنى في عارضة الأحوذي AU - Farqad F. Nafe' فرقد فاضل نافع AU - Takleef L. Rezej تكليف لطيف رزج PY - 2018 VL - 9 IS - 38 SP - 295 EP - 324 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - The study of the names of the most beautiful parts that have to do with the gods, because of the meanings of the meanings associated with the acts, and the acts of God Almighty, which increases the worship and reverence of God Almighty. The fact of sanctification cannot be achieved except by knowing its meaning, its implications, and the consequent facts that increase the attachment of the slave to his Lord, and add to the faith increase, and to the work of obedience and obedience. Ibn al-Arabi did not expand much in a statement about his names or attributes; he was often the only explanatory statement. The reason is that he has a book on the most beautiful names, entitled "The Maximum Period in Explaining the Names and Attributes of Allah" Above), which sometimes refers to it in the bar. Our approach in this research is to clarify some of the terms in the research, as well as some of the meanings of the names of the beautiful and related to the divine qualities and deeds, reinforced by the statements of scientists, and then come to the words of Ibn al- Arabi after that; to clarify the reader difference between the sayings of scientists, Our research, which is referred to as (the names of Allah in the model of Al-Ahwadi), which is divided into an introduction and three demands and a conclusion, but the introduction, where we talked about the importance of the subject, and our methodology in the search, but the first demand: we talked about the concept of names beautiful, Definition of the bar and its author Third: mentioned in which the meanings of some of the names of Allah, and then came the conclusion of the most important results.

مبحث الأسماء الحسنى من المباحث التي لها علاقة بالإلهيات؛ لما تحمله من معانٍ لها صلة بصفات وأفعال الله سبحانه وتعالى, مما تزيد العبد تعظيماً وتقديساً لله تعالى، ولا تحصل حقيقة التقديس إلا بمعرفة معناها, ودلالاتها, وما يترتب عليها من حقائق تزيد تعلق العبد بربه, وتضيف إلى الايمان زيادة, وإلى العمل إقبالاً وطاعة. لم يتوسع صاحب العارضة ابن العربي كثيراً في بيان ما يتعلق بأسمائه تعالى من صفات أو أفعال؛ وإنَّما كان الغالب هو بيان المعنى التفسيري فحسب، ولعل السبب يعود إلى أنَّ له كتاباً خاصاً بالأسماء الحسنى, والذي تحت عنوان (الأمد الأقصى في شرح أسماء الله الحسنى وصفاته العلى)، والذي يحيل إليه احياناً في العارضة. وكان منهجنا في هذا البحث هو توضيح بعض المصطلحات الواردة في البحث, فضلاً عن بعض معاني الأسماء الحسنى والتي لها علاقة بالصفات والأفعال الالهية, معززة بأقوال العلماء, ثم نأتي بقول بابن العربي بعد ذلك؛ ليتضح للقارئ الفرق بين أقوال العلماء, وقول ابن العربي؛ وعليه جاء بحثنا الموسوم بـ(أسماء الله الحسنى في عارضة الأحوذي) والذي جاء مقسماً إلى مقدمة وثلاثة مطالب وخاتمة, أما المقدمة فتحدثنا فيها عن أهمية الموضوع, ومنهجيتنا في البحث, وأما المطلب الأول: فتكلمنا فيه عن مفهوم الأسماء الحسنى, وأما المطلب الثاني: فتناولنا فيه تعريف بالعارضة ومؤلفها, وأما المطلب الثالث: فتطرقنا فيه إلى معاني بعض أسماء الله الحسنى, ثم جاءت الخاتمة بأهم النتائج. ER -