@Article{, title={RECEPTION AND CIRCULATION OF LANGUAGE IN THE IRAQI THEATRICAL TEXT التلقي وتداولية اللغة في النص المسرحي العراقي}, author={Hameed Ali Hassoon Al-Zubaidy حميد علي حسون الزبيدي and Ali Kreem Hassoon Rikabi علي كريم حسون الركابي}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={41}, pages={1921-1939}, year={2018}, abstract={The reading fact of literary text (theatrical text) adopts it's fulcrum shape in the space of paper sheet, means verbal speech has been proved by writing, inside the body of literary text (theatrical), resulted in making the reception transfer from relation of a speaker (author) with listener (recipient) to a relation between reader and text, where verbal confront is absent, referral on scientist and author will collapse, to be re-established again launching from action of reading, which resides in the text not outside it, this reading action will be liberated from its problematic situation through the imposing of text's privacy correlated with working on language, according for what above is mentioned, the current research consists of four chapters, first chapter was theoretical frame which dealt with problem of research that emanated from the following question ((What are basis and criteria that are adopted by reception theory in reading theatrical text deliberatively?)). Then importance of research, need for it, aim and limits of research that were specified by time as (year of 2009) and spatial was determined as (Iraq), while the subjective limit was determined according for the following (Studying the subject of reception according to circulation of language in the Iraqi theatrical text) then the chapter was finalized by determining research's terms and defining them.

ان الحقيقة القرائية للنص الأدبي (المسرحي) تتخذ شكل ارتكازها في فضاء المدونة الورقية، وهذا يعني أن الكلام الشفاهي قد اثبتته الكتابة، داخل متن النص الأدبي (المسرحي)، مما جعل العملية القرائية (التلقي) تنتقل من علاقة متكلم (مؤلف) بسامع (متلقي) إلى علاقة نص بقارئ، وهنا تغيب المواجهة الشفاهية، فتسقط الاحالة على العالم وعلى المؤلف، ليعاد تأسيسها من جديد انطلاقاً من فعل القراءة، المتموقع في النص لا خارجه. وهذا الفعل القرائي يتحرر من وضعه الاشكالي من خلال ما تفرضه خصوصية النص المرتبطة بعملية اشتغاله على اللغة، وعلى وفق هذه المنظومة الفكرية جاء البحث الحالي بأربعة فصول تحدث الفصل الاول الاطار المنهجي فيه عن مشكلة البحث التي جاءت على وفق التساؤل الآتي. (ماهي الاسس والمعاير التي تتبناها نظرية التلقي في قراءة النص المسرحي تداوليا). ثم أهمية البحث والحاجة إليه، وكذلك هدف البحث وحدوده التي تحددت زمانيا لعام (2009م) ومكانيا (العراق)، اما الحد الموضوعي فتحدد على وفق الآتي (دراسة موضوع التلقي وفق تداولية اللغة في النص المسرحي العراقي) لينتهي الفصل بتحديد مجموعة من المصطلحات وتعريفها، اما الفصل الثاني: فجاء بمبحثين الأول كان بعنوان (التلقي ومشروعية القراءة)،} }