TY - JOUR ID - TI - The existential psychological trend of the character in the theatrical discourse Iraq الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراق AU - Qassim Kazem Sikban قاسم كاظم صكبان AU - Ali Mohamed Hadi Al-Rubaie علي محمد هادي الربيعي AU - Najah Hamza Al Mamouri ناجح حمزة المعموري PY - 2018 VL - IS - 41 SP - 2278 EP - 2295 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The character is considered as the basic and central element around which the data of the search for truth, reality and knowledge, which are produced by the experience in the fields of psychology and theater, are intertwined so that one can rely on the other without separation of the meaning of man and its relation to existence or what exists in existence and its impact on human personality. Personality of the play is the personality of the creator of its creator or the same means that the relationship is essentially psychological and not so other theories were taken in line with specific areas converge and contrast in the direction of each direction. The existence of existentialism as one of these trends, which was typical of the experimental movements and spread according to its means globally, and there is no doubt that the Iraqi theater is part of the system that will be influenced by this trend on the assumption, and here came the question of the problem of research (what the existential psychological direction of the character in the Iraqi theater discourse) (2005 - 2015) and spatial and objective after the researcher identified his goal to (know the existential psychological direction of the character in the speech of the Iraqi theater) and the contents of the first chapter (of the study divided into four chapters) the importance of research and the need to discuss terminology to determine the procedural definitions of vocabulary The second chapter, which included (the theoretical framework), came in two sections. The first is to discuss the personality according to the existential psychological trend represented by his (Kierkegaard) and the Sartre model. The second is to examine the psychological concepts in the light of the Syriac and theatrical theology, To the most important indicators that resulted from the theoretical framework.

تشكل الشخصية العنصر الأساسي والمركزي الذي تدور حولها معطيات البحث عن الحقيقة والواقع والمعرفة التي تفرزها التجربة في مجالات علوم النفس والمسرح. فتتشابك وتعتمد إحداهما على الأخرى من دون انفصال، كون المعني هو الإنسان وعلاقته بالوجود أو بما موجود في الوجود وتأثيره على الشخصية الإنسانية. والشخصية المسرحية هي شخصية من خلق مبتكرها أو ذاته، أي ان العلاقة هي نفسية أولا ولا غير، حتى اتخذت النظريات في الاصطفاف بمجالات محددة تتقارب وتتضاد في منحى كل اتجاه. وجاءت الوجودية كأحد هذه الاتجاهات التي سايرت الحركات التجريبية وانتشرت تبعا لوسائلها عالميا، ومما لاشك فيه ان المسرح العراقي جزء من تلك المنظومة التي سيتأثر بهذا الاتجاه افتراضا، ومن هنا جاء التساؤل بمشكلة البحث (ما الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في الخطاب المسرحي العراقي) ضمن حدود زمانية (2005-2015) ومكانية وموضوعية بعد ان حدد الباحث هدفه إلى (تعرف الاتجاه النفسي الوجودي للشخصية في خطاب المسرح العراقي) وما تضمنه الفصل الأول (من الدراسة المقسمة على أربعة فصول) أهمية البحث والحاجة اليه ومناُقشة المصطلحات لتحديد التعاريف الإجرائية للمفردات المذكورة في العنوان. أما الفصل الثاني الذي ضمّ (الاطار النظري) جاء بمبحثين. عني المبحث الأول بمناقشة الشخصية وفق الاتجاه النفسي الوجودي متمثلا بنموذجه الايماني (كيركجارد) والإلحادي (سارتر) فيما عني الثاني بدراسة المفاهيم النفسية في ضوء المذهب السريالي والوجودي المسرحي، ليخلص البحث إلى اهم المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري. ER -