@Article{, title={مفهوم التمرد واشتغالاته بالفن المفاهيمي (جوزيف بويز اشكلاً)}, author={أمير احمد غازي}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={26}, number={6}, pages={223-251}, year={2018}, abstract={The concept of rebellion and its preoccupation with conceptual art - Joseph Boise model - dealt with the concepts of the insurgency, its multiple meanings, and the mechanics of its work in conceptual art, specifically the German artist Joseph Boise. The problem of research was the following: What is the preoccupation of the rebellion in the works of the conceptual artist Joseph Boise? The first chapter deals with the methodological framework of the research, which included the problem of research, the importance of research and the need for it, and the objective of the research, which is to detect the exploitation of the insurgency in the works of artist Joseph Boise. The first chapter also included the limits of study and the definition of research terms. The second chapter (theoretical framework and previous studies) included two topics dealing with the first topic, the definition of the concept of rebellion and its meanings, while the second section on the foundations and the emergence of absurdity and rebellion of the philosopher Albert Camus, and the second section included the rebellion in psychology and psychosocial rebellion, With theoretical framework indicators and previous studies reviewed by the researcher.The third chapter included the research procedures used by the researcher to identify the research community and the sample of the research, the method of preparing the research tool and verify its validity and stability as well as the statistical tools and methods used by the researcher, and ended the third chapter analysis of the research sample consisting of 4 works of the artist. The research ended with the fourth chapter, which included reviewing the results of the researcher based on the analysis, which was the most important:1-The philosophical insurgency, in its multiple senses, is the most expressive space of the insurgency's preoccupation with Boise's work through its strange forms and unusual raw materials.2-The work of Boise with its materials, shapes and contents is a point of boycott with the arts. He did not go into his works to the elements of art known and did not employ the forms of art traded, but revolted on all these shapes with materials and forms not with a functional function, but Boise is technically employed.The most important conclusions were:1- With the belief that the insurgency is old and present in every age, but his philosophical preoccupations in the works of Boise emerged at the peak of their situations through the use of forms and raw materials in an unusual manner and to the extent that it is a challenge and rejection and violation of previous contexts and customs and traditions of all kinds, at the level of shapes and materials and their contents , In addition, the fourth chapter included the conclusions drawn up by the researcher according to the results in addition to the recommendations and proposals. The research ended with sources and references in the language in addition to the annexes, the abstract of the research and the title in English.

تناول البحث الموسوم بـ(مفهوم التمرد واشتغالاته في الفن المفاهيمي – جوزيف بويز اشكلا) مفاهيم التمرد ومعانيه المتعددة واليات اشتغاله في الفن المفاهيمي وبالتحديد عند الفنان الالماني جوزيف بويز وتلخصت مشكلة البحث بالتساؤل الاتي ما اشتغالات التمرد في اعمال الفنان المفاهيمي جوزيف بويز؟ وقد جاء البحث في اربعة فصول اشتمل الفصل الاول على الاطار المنهجي للبحث والذي ضم مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه وهدفه ا المتمثل بـ(الكشف عن اشتغالات التمرد في اعمال الفنان جوزيف بويز) كما اشتمل الفصل الاول على حدود الدراسة والتعريف بمصطلحات البحث. اما الفصل الثاني (الاطار النظري والدراسات السابقة) فقد ضم مبحثين تناول المبحث الاول التعريف بمفهوم التمرد ومعانيه في حين اشتمل المبحث الثاني على اسس ونشأة العبث والتمرد لدى الفيلسوف البير كامو, كما اشتمل المبحث الثاني على التمرد في علم النفس والتمرد النفسي الاجتماعي, وانتهى الفصل الثاني بمؤشرات الاطار النظري والدراسات السابقة التي استعرضها الباحث. اما الفصل الثالث فقدضم اجراءات البحث التي استخدمها الباحث من تحديد لمجتمع البحث والعينة المدروسة, وطريقة اعداد اداة البحث والتاكد من صدقها وثباتها فضلا عن الادوات والوسائل الاحصائية التي استخدمها الباحث, وانتهى الفصل الثالث بتحليل عينة البحث المكونة من 4 اعمال للفنان. وانتهى البحث بالفصل الرابع الذي اشتمل على استعراض النتائج التي توصل اليها الباحث بناءً على التحليل والتي كان اهمها:1-احتل التمرد في الفكر الفلسفي بمعانيه المتعددة ومقارباته المختلفة سيادة الاشتغال في اعمال الفنان المفاهيمي (جوزيف بويز)2-شكلت اعمال بويز بخاماتها واشكالها ومضامينها نقطة مقاطعة مع الفنون فهو لم يلجا في اعماله الى عناصر الفن المعروفة ولم يوظف اشكال فنية متداولة وانما ثار على كل تلك الاشكال بمواد فنية جديدة واشكال ليست ذات وظيفة فنية وانما بويز هو من وظفها فنيا.اما اهم الاستنتاجات فكان:1-مع الإيمان بان التمرد قديم وموجود في كل عصر, إلا إن اشتغالاته الفلسفية في اعمال بويز ظهرت بأوج حالاتها من خلال استخدامه اشكال وخامات على نحو غير مألوف وبالقدر الذي عد تحديا ورفضا وخرقاً للسياقات والأعراف والتقاليد السابقة بكل أنواعها, على مستوى الاشكال والخامات ومضامينها, فضلا عن ذلك فقد ضم الفصل الرابع الاستنتاجات التي بناها الباحث وفقا للنتائج اضافة الى التوصيات والمقترحات وانتهى البحث بالمصادر والمراجع باللغة اضافة الى الملاحق وملخص البحث والعنوان باللغة الانكليزية.} }