TY - JOUR ID - TI - التشيؤ وتمثلاته في العرض المسرحي العراقي AU - أياد كاظم طه السلامي AU - Aseel Abdul Khaliq PY - 2018 VL - 26 IS - 7 SP - 223 EP - 242 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - In all its stages, the theater has been an intellectual and educational heritage. Its origins derive from human relations and the consequent conflicts resulting from changes in all spheres of life, which have led to a further division and fragmentation which has led to a state of psychological alienation. And habits and thinking and changes in the value of intellectual human to the transformation of relations between people to the relations between things ... Man is working as it is fragmented and divided into parts lost link to all and become a tool of small gear in a huge. The current research consists of four chapters: The first chapter is the methodological framework which includes the problem of research, its importance and its objective which is the following question: (Did the performances of the Iraqi theater produce a phenomenon of vomiting), and this chapter included the limits of research, The study ended with the study of theatrical performances that rely on the representation and its representations in the Iraqi play. The chapter concluded by defining the terminology and defining it linguistically, theoretically and procedurally. The second chapter is the theoretical framework and the previous studies, which included two subjects: The second part is devoted to the study of "Desire and its Representations in the theatrical text." This chapter concludes with the previous studies, their discussion and the most important indicators that resulted from the theoretical framework. The third chapter is concerned with the research procedures of the research society and its samples which were selected in a fundamental way based on the indicators that resulted from the theoretical framework as a tool for analysis within the descriptive approach.1) Illness merges man into full integration, which is not allowed to be reserved for himself with a special inner dimension. 2) about the humanization of man to an eternal consumer, the spiritual death of man and the survival of things. 3) The loss of a person's psychological balance deprives him of his identity and his value at the same time. The fourth chapter is the results and the discussion, and then the conclusions, recommendations and suggestions, to end the search of the list of sources.

شكل المسرح في جميع حقبه إرثاً فكرياً وتربوياً استمد انطلاقاته من جملة العلاقات الانسانيه وما يترتب على تلك العلاقات من صراعات نتيجة التغيرات في مجالات الحياة كافة والتي دفعت بالإنسان العيش حالة من الاغتراب النفسي مع ذاته مما أدى هذا التغير في المجتمعات وعاداته وتفكيره وتغيرات في قيمة الإنسان الفكرية إلى تحول العلاقات بين الناس الى علاقات بين الأشياء. فالإنسان اصبح شيئا واداة في ترس صغير داخل آله هائلة.ومن هنا انطلق الباحثان بسبر اغوار التشيؤ كمفهوم فجاء البحث بأربعة فصول: اشتمل الفصل الأول (الإطار المنهجي) على مشكلة البحث وكانت بصيغة تساؤل؛ هل أفرزت عروض المسرح العراقي ظاهرة التشيؤ؟, وأهميته والحاجة اليه, وهدفه الذي تلخص بالتساؤل الآتي: (التعرف على تمثلات التشيؤ في العروض المسرحية العراقية), وشمل هذا الفصل على (حدود البحث) التي تحددت زمانياً بالمدة (2005-2015م) ومكانياً العروض المسرحية العراقية, أما موضوعياً فقد اختص البحث بدراسة العروض المسرحية التي تعتمد تمثلات التشيؤ في العرض المسرحي العراقي, واختتم الفصل بتحديد المصطلحات وتعريفها لغوياً واصطلاحياً واجرائياً. أما الفصل الثاني تمحور على الإطار النظري والذي ضم مبحثين: الأول؛(التشيؤ معرفيا:- فلسفيا– اجتماعيا– نفسيا) وأما المبحث الثاني فقد خصص لدراسة (التشيؤ في النص المسرحي) واختتم هذا الفصل بأهم المؤشرات التي أسفر عنه الإطار النظري. ففي الفصل الثالث (إجراءات البحث) تمثل بمجتمع البحث وعينته التي اختيرت بطريقة قصديه اما أداة للتحليل تم الاعتماد على المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري واستخدام المنهج الوصفي (التحليلي) لتحليل نماذج العينة. اما الفصل الرابع فقد اشتمل على النتائج نذكر منها:1.يخضع الكائن للمادة وقوانينها واستمد قيمته من تراكم المال والغرائز وليس من جوانبه الروحية وتحوله الى شيء كما هو الحال في مسرحيه (علي الوردي وغريمه: عليوي) الذي اغرته المادة وغرائز السيطرة على شخص (الوردي) الأمر الذي حوله الى شيء فاقد لأي مشاعر إنسانيه وروحيه. 2. ازدادت الهوة بين الفرد وجماعته منعكسا في وعي عمليات الاغتراب في المجتمع عند الشخصية المشيئة كما في مسرحية (عربانه: حنون) الذي اغترب مع نفسه من خلال (السكر), ومن ثم, الاستنتاجات, والتوصيات والمقترحات, لينتهي البحث بقائمة المصادر. ER -