TY - JOUR ID - TI - The Jurisprudence of Abee Saeed Alanbary فقه أبي سعيد العنبري في العبادات – قسم الطهارة ت( 198هـ) AU - Nafaa Hameed Salih نافع حميد صالح PY - 2009 VL - 1 IS - 4 SP - 262 EP - 293 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - Praise be to Allaah, who sent Muhammad  to all people, and made him the master of the messengers and the seal of the prophets, and made his nation the best of the nation. Until the grace was complete and religion and God's argument proved to the worlds and after:Allah has prepared the Islamic nation for men who believe what they have pledged to Allah, they are the best of the centuries who proved their justice by praising Allah Almighty and praising the Messenger of Allah. What was not in the companions  all, they are the best of the centuries after the century of the Prophet  ح and the companions honorable as the Prophet said  خير (Khairkm horny and then those who color them and then those who color them (1) The visual amber, and since the science of these was not recorded as others, but remained Mabthoth in books of jurisprudence and others and to pave the way and benefit from their knowledge, I went to collect Fiqh Abu Saeed al-Anbari in worship - Department of Purity - to be the subject of research to show his knowledge and jurisprudence. The first requirement: some of his disciples, and in the second section, the jurisprudence in the worship - the purity section in five issues, the first issue: the rule of water if mixed with impurity, the second: The use of handkerchief in ablution, the third issue Issue 4: More menstrual period, Issue 5: Ablution on Istihaadah. Then concluded the research with a conclusion Ask God has shown the most important findings and then I list the sources from which I obtained this research, and this is the end of my effort And I offer to the students, and all incapacity and shortening and ask God to make my intention purely to his face Almighty, as from him success and grace done good deeds and blessings and blessings on the best creation of Muhammad and his family and companions

الحمد لله الذي بعث محمدا  الى الناس كافة ، وجعله سيد المرسلين وخاتم النبيين ، وجعل أمته خير امة ٍ أخرجت للناس يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويدعون الى طريق الحق ، وجعل أفضل الأمة أصحابه الحواريين الذين حفظوا سنته ورعوها حق رعايتها وأدوها الى الأمة ناصحين حتى تمت النعمة وكمل الدين وثبتت حجة الله على العالمين وبعد:فإن الله هيأ للأمة الإسلامية رجالا ً صدقوا ما عاهدوا الله عليه ، فهم خير القرون الذين ثبتت عدالتهم بثناء الله عز وجل وثناء رسول الله  ثم خلق خلقا ً أخر الحقوا بالصحابة واتبعوهم وسمعوا الأحاديث منهم واخذوا العلم عنهم فسموا بالتابعين ، وشاع فيهم الاجتهاد والاستنباط ما لم يكن في الصحابة  أجمعين، وهم خير القرون بعد قرن النبي   والصحابة الكرام كما قال النبي  ( خيركم قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم((1)ومن بين علماء التابعين ظهر عالم بارع ومجتهد هو الإمام أبو سعيد العنبري البصري ، وبما أن علم هؤلاء لم يُدوّن كما دُوّن غيره وإنما بقي مبثوثاً في كتب الفقه وغيرها ولتمهيد الطريق والإفادة من علمهم اتجهت الى جمع فقه ابو سعيد العنبري في العبادات – قسم الطهارة- ليكون هذا موضوع البحث لإظهار علمه وفقهه 0 ولقد اقتضت طبيعة البحث أن تنقسم الدراسة على مقدمة ومبحثين بينت في المبحث الأول حياته في ثلاثة مطالب. المطلب الأول اسمه ، ولقبه ،وولادته ووفاته . أما المطلب الثاني : بعض شيوخه. اما المطلب الثالث: بعض تلاميذه، وفي المبحث الثاني بينت فيه فقهه في العبادات – قسم الطهارة في خمس مسائل ، المسالة الاولى: حكم الماء اذا خالطته النجاسة، المسألة الثانية : استخدام المنديل في الوضوء، المسألة الثالثة: الصفرة والكدرة في ايام الحيض ، المسألة الرابعة: اكثر مدة الحيض ، المسألة الخامسة : الوضوء على المستحاضة .ثم اختتمت البحث بخاتمة اسأل الله حسنها بينت فيها اهم ما توصلت اليه من نتائج ثم وضعت قائمة للمصادر التي استقيت منها بحثي هذا ،وختاما ً هذا جهدي وعملي أقدمه للدارسين ، وكلي عجز وتقصير والله اسأل أن يجعل نيتي خالصة لوجهه سبحانه وتعالى ،إذ منه التوفيق وبنعمته تتم الصالحات وتنزل البركات وصلى الله على خير خلقه محمد وآله وصحبه أجمعين ER -