@Article{, title={Taking Advantage of the Prophet's Recommendations تلقيح الأفهام في وصايا خير الأنام جمع العلامة السيد الإمام شيخ الإسلام عبد الرحمن بن سليمان بن يحيى بن عمر مقبول الأهدل المتوفى 1250هـ _ رحمه الله تعالى دراسة وتحقيق}, author={Hassan Bin Muhamad Bin Ali Shbala حسن بن محمد بن علي شبالة}, journal={Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية}, volume={1}, number={4}, pages={456-511}, year={2009}, abstract={Praise be to Allah, we praise and seek His help, seek forgiveness from Him, and seek refuge with Allah from the evils of ourselves, and the deeds of our deeds, whoever is guided by Allah is not misleading to him, and who misleads not guides him, and I bear witness that there is no God but Allah alone and no partner. It is upon him and his family and companions and their followers who have held his sunnah until the day of religion. After:The realization of heritage and the publication of manuscripts, which scientists and researchers must take care of, especially if that heritage is beneficial to the nation and helps to advance and progress in various aspects of life, scientists and researchers have made many efforts in this way, but there are still many books of heritage and manuscripts await the light Especially in Yemen, the coffers of Yemeni manuscripts contain many books, letters and parts for a number of Yemeni scholars who are still locked in the drawers waiting to be served and brought to light. I have stood on a number of manuscripts of various sizes in the indexes of the coffers of Yemeni manuscripts, and selected some of them to serve, including this letter collected by the marker updated Yemen and its support in his time, and Jaya al-Din Abdul Rahman bin Suleiman bin Yahya Al-Ahdal, who died Bzabid, in 1250 AH, tagged with: Vaccination of understandings in the commandments of the best Anam "in which the author collected forty-three newly, as the officer in the selection of the Hadith to include the mention of a prophetic commandment, and recommended by the Messenger of Allah peace be upon him one of his companions, listed by the author without a specific order, and presented to her with a brief introduction, and stamped Concluding conclusion.In view of the importance of the letter and the position of its author and firm footing in the science of Hadith and Archeology, I saw that I study and achieve, after receiving two copies of this letter from the "Library of Al-Ahqaf, Tarim, Hadramaut province." The nature of the study and investigation necessitated dividing the research into two parts:First: the study section, which includes two topics: The first topic: Definition of the author.The second topic: Definition of the book and description of manuscript copiesSection II: Verified text, as it served the text in accordance with the method of investigation adopted by researchers. The research is then appended to scientific indexes.I ask God to benefit him, and to write to me his reward, that he is an answerer.
إنَّ الحمدَ لله، نحمدُهُ ونستعينهُ، ونستغفرهُ، ونعوذُ باللهِ من شرور أنفسنا، وسيئات أعمالنا ، من يهده الله فلا مضل له ، ومن يضلل فلا هادي له ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله ، صلى الله عليه وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَتَابِعِيْهِمْ مِمَّنْ تَمَسَّكَ بِسُنَّتِهِ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ . أما بعد : فإن تحقيق التراث ونشر المخطوطات مما يجب على العلماء والباحثين العناية به، وخاصة إذا كان ذلك التراث مما ينفع الأمة ويساعد على رقيها وتقدمها في جوانب الحياة المختلفة ، وقد بذل العلماء والباحثون جهودا كثيرة في هذا السبيل ، لكن مازال هناك الكثير من كتب التراث والمخطوطات تنتظر النور ، وخاصة في اليمن ، فخزائن المخطوطات اليمنية فيها الكثير من الكتب والرسائل والأجزاء لعدد من علماء اليمن ما زالت حبيسة الأدراج تنتظر من يخدمها ويخرجها إلى النور . وقد وقفت على عدد من المخطوطات بأحجام مختلفة في فهارس خزائن المخطوطات اليمنية ، وانتقيت بعضها لخدمته ، ومنها هذه الرسالة التي جمعها العلامة محدث اليمن ومسندها في عصره ، وجيه الدين عبد الرحمن بن سليمان بن يحيى الأهدل ، المتوفى بزبيد ، عام 1250هـ ، والموسومة بـ :"تلقيح الأفهام في وصايا خير الأنام " جمع فيها مؤلفها ثلاثا وأربعين حديثا ، إذ جعل الضابط في اختيار الحديث أن يشتمل على ذكر وصية نبوية ، وصى بها رسول الله صلى الله عليه وسلم أحد أصحابه ، سردها المؤلف بدون ترتيب معين ، وقدم لها بمقدمة موجزة ، وختمها بخاتمة موجزة .ونظر لأهمية الرسالة ومكانة مؤلفها ورسوخ قدمه في علم الحديث والأثر ، رأيت أن أقوم بدراستها وتحقيقها ، بعد حصولي على نسختين خطيتين لهذه الرسالة من " مكتبة الأحقاف ، تريم ، بمحافظة حضرموت ". وقد واقتضت طبيعة الدراسة والتحقيق تقسيم البحث إلى قسمين : الأول : قسم الدراسة ، وفيه مبحثان : المبحث الأول :التعريف بالمؤلف .المبحث الثاني :التعريف بالكتاب ووصف نسخ المخطوطة القسم الثاني : النص المحقق ، إذ خدمت النص وفق منهج التحقيق المعتمد عند الباحثين . ثم ذيلت البحث بفهارس علمية .أسال الله أن ينفع به ، وأن يكتب لي أجره ، إنه سميع مجيب .} }