@Article{, title={جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي}, author={م.م. نداء حاتم خضير and أ. د. محمد فضيل شناوة}, journal={Journal of Nabo مجلة نابو}, volume={22}, number={25}, pages={11-39}, year={2019}, abstract={The research studies the beauties of the reciting which may be resulted by the feminine body in the theatrical performance. It included four sections. The first section dealt with the methodical frame including its problem which focused on the essence of the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance, its importance and its hidden aim to recognize the beautiful characteristics of the feminine reciting body in the theatrical performance and its limited tine in 2006-2017 and its location in Germany and the subjective limitation hidden in studying body in the theatrical performance, hence the limitation of the idioms and the definite ions. The second section dealt with theoretical frame including three topics. The first topic focused on the meaning of reciting, while the second topic was concentrating upon studying the reciting theories. The third topic focused on studying the beauties of the feminine reciting body ending with the indicators that occurred in the theoretical frame. The third section dealt with the procedures of the research including its sample named (the night of the moons completeness) and its article besides its system, hence analyzing the sample. The fourth section dealt with results the research and its conclusions and the most important results were: 1.Donating the performance a special sign and characteristic to the feminine reciting body in facing life and emergent circumstances which revealed its ability towards the events. 2.There is a special reciting for the female prevailing her reciting performance due to many factors like revealing secrets complaint, fear, desire and expressive dance towards events and circumstances. 3.The performance showed abilities to treatment and reciting manners and treating human problems by scenography techniques. The research was ended by footnotes list, hence a list with references and sources.

يدرس البحث جماليات السرد التي يمكن أن ينتجها الجسد الأنثوي في العرض المسرحي. وقد تضمّن فصولاً أربعة، تناول الفصل الأول الإطار المنهجي، متضمّناً مشكلته المتركّزة بماهية الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وأهميته وهدفه الكامن في تعرّف الخصائص الجمالية لسرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، وحدّه الزماني/2006-2017/ وحدّه المكاني/المانيا/ وحد الموضوع الكامن في دراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي في العرض المسرحي، ومن ثم تحديد المصطلحات وتعريفها. وتناول الفصل الثاني الإطار النظري متضمّناً مباحث ثلاثة، عنيّ المبحث الأول بدراسة مفهوم السردية، وعنيّ الثاني بدراسة النظريات السردية، وعنيّ الثالث بدراسة جماليات سرد الجسد الأنثوي، منتهياً بالمؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري. وتناول الفصل الثالث إجراءات البحث، متضمّناً عينته وهي مسرحية/ليلة اكتمال القمر/ وأداته ومنهجه ومن ثم تحليل العينة. وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته والتي كان من أهمها:1.منح العرض سمة خاصة ومميزة لسرد الجسد الأنثوي في مواجهاتها للحياة والظروف الطارئة ما كشف عن قدراتها إزاء تلك الأحداث.2. للأنثى سرديتها الخاصة، إذ يغلب على سردها الأدائي طبائع البوح والشكوى والخوف والرغبة والرقص التعبيري إزاء ما انتهت إليه من ظروف. 3. أبدى العرض قدرات المعالجة وأساليب السرد، وفي معالجاتها لمشاكل الإنسانية بتقنيات السينوغرافيا.وانتهى البحث إلى قائمة بهوامش البحث ومن ثم قائمة بمصادره ومراجعه.} }