TY - JOUR ID - TI - Is it Enough for Displaced People to Rely on Religious Strategies to Cope? Psychological Perspective هل يكفي الاعتماد على اليات المواجهة الدينية للتعامل مع تجربة النزوح القسري؟ وجهة نظر نفسية AU - Dr. Fuaad Mohammed Freh د. فؤاد محمد فريح PY - 2018 VL - 2 IS - 4 SP - 280 EP - 293 JO - Journal of University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية SN - 19958463 27066673 AB - More than one decade of terrorist actions have led to widespread of human suffering and population displacements inside and outside of Iraq. Recent studies of the general population have found that internally displaced people (IDPs) had high levels of mental health problems, including anxiety (45-55%), major depression (30-40%), posttraumatic stress symptoms (53-60%), and lack of feeling secure in communicating with others (78.2%), but people tend to use strategies to cope with their problems such as religious strategies. However, to the researcher best knowledge no study has been conducted to investigate the psychological consequences and mental health effects following displacements among Iraqi people, and the extent that religious strategies could mediate the psychological stressors. This study aimed to address this gap in literature by investigating the relationship between religious strategies and some psychological disorders such as symptoms of PTSD, patterns of insecure attachment and behavioral and emotional problems. The sample consisted of 106 adults aged beyween 18-32 years. They were recruited randomly from three camps (1 in Baghdad and 2 in Anbar. Ninety-seven persons with no displacement experience constituted the control. In regard to their post-displacements trauma and behavioral problems, people were assessed using the PTSD Checklist for DSM-5 (PCL-5), the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Attachment Style Classification Questionnaire (ASCQ-15), and spiritual/religious coping (SRC). The results showed that people were found to experience negative alterations in cognitions and mood, avoidance and intrusive thought. PCL-5 revealed that 51.9, 38.7, and 10.9% had full, partial and no-PTSD respectively. The severity and total number of traumatic events independently predicted total BCL, SDQ, and ASCQ scores. However, the SRC was medaiting only the SDQ. Results also showed that there were significant differences between the exposed group and the control on all YCPC, BCL, SDQ, ASCQ, and SRC scales. The clinical and research implications of these conclusions are discussed.

أدى انتشار الأعمال الإرهابية ولمدة أكثر من عقد من الزمن إلى معاناة إنسانية ونزوح أعداد كبيرة داخل وخارج العراق. أشارت العديد من الدراسات الحديثة التي أجريت على عينات من المهجرين القسريين إلى إن تجربة النزوح تؤدي إلى انتشار معدلات كبيرة من الأمراض والاضطرابات النفسية مثل القلق (45-55%)، اكتئاب حاد (30-40%)، اضطراب ما بعد الصدمة (53-60%)، وضعف الشعور بالأمان (78.2%). لكن يميل الناس نفسياً إلى استخدام استراتيجيات للتعامل مع المشاكل التي يواجهونها، تعتبر الاستراتيجيات الدينية أحد هذه الاستراتيجيات. بالرغم من هذه الحقيقة، إلا إنه لم تكن هناك أية دراسة استهدفت التعرف على العواقب النفسية والعقلية للنزوح القسري ومدى قدرة الاستراتيجيات الدينية على التوسط بين تجربة النزوح والضغوط النفسية. استهدفت هذه الدراسة إلى معاجلة هذه الفجوة في الأدب النفسي من خلال دراسة العلاقة بين الاستراتيجيات الدينية وبعض الاضطرابات النفسية مثل أعراض اضطراب ما بعد الصدمة وأنماط التعلق غير الآمن والمشاكل السلوكية والعاطفية. تكونت عينة البحث من 106 نازح تتراوح أعمارهم بين 18-32 سنة. تم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية من ثلاث مخيمات للنازحين (1 في بغداد و 2 في الأنبار). أما العينة الضابطة فتكونت من 97 شخص ممن لم يعيشوا تجربة النزوح. تم استخدام مجموعة من المقاييس النفسية التي قام الباحث بتقنينها لتلائم عينة البحث وهي استبيان التعرف على المشاكل السلوكية PCL-5 و استبيان نقاط القوة والضعف SDQ، واستبيان تصنيف انماط الارتباط بجانبيه الآمن وغير الآمن ASCQ-15، واستبيان أليات التعامل الديني SRC. تم تحليل البيانات إحصائيا وأظهرت النتائج أن عينة البحث كانت تعاني تغيرات سلبية في الإدراك والمزاج (اضطرابات سلوكية)، مشاعر تجنب وأفكار اقحامية. كذلك أشار مقياس PCL-5 إلى أن هناك 51.9%، و38.7%، كانت لديهم اضطرابات ما بعد الصدمة بجانبيها الجزئي والكلي على التوالي. أشارت النتائج أيضا إلى أن شدة الحدث المؤلم قادرة على التنبؤ بنقاط القوة والضعف واستراتيجيات المواجهة الدينية. أخيراً أظهرت النتائج أن هناك فروقا ذات دلالة احصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على جميع متغيرات البحث. ER -