TY - JOUR ID - TI - Characteristics of Melody and Rhythm in Baghdadi Al-Murabah Songs خصائص اللحن والايقاع في أغاني المربــع البغـدادي AU - Hisham Khalil Jrjees هشام خليل جرجيس PY - 2019 VL - IS - 91 SP - 341 EP - 358 JO - Al-Academy الاكاديمي SN - 18195229 25232029 AB - The research studies the melody and rhythmic characteristics in the songs of the Baghdadi quartet, as it is a type of popular singing in Iraq, reviewing its origins, social purposes, special and public events in which it is performed. The methodological framework included the problem of the research, the need for it, its importance, its purpose, and the limits of the research which included the objective limit: the songs of the Baghdadi quartet, the spatial limit: the city of Baghdad and the temporal limit (1960-1980) and identifying the terms included in the research. The theoretical framework consisted of three items: the first is the popular singing, the second is the Iraqi popular singing and the third is the Baghdadi quartet. It also included a section about what resulted from the theoretical framework and previous studies. As for the procedures of the research, the descriptive analytical approach was adopted, and the research community is made of (30) samples of the songs of the Baghdadi quartet. The sample was selected within this community and the research tool and analytical standards were addressed. The musical analysis of the selected samples was followed by the results of the analysis through which the conclusions of the research have been obtained in accordance with the objectives of the study. The study was concluded with recommendations and suggestions, followed by the list of sources and an abstract in English.

يتضمن البحث دراسة الخصائص اللحنية والإيقاعية في أغاني المربع البغدادي، كونه لوناً من الوان الغناء الشعبي العراقي، مستعرضاً نشأته والاغراض الاجتماعية والمناسبات الخاصة والعامة التي يُقرا فيها. تناول (الاطار المنهجي) عرض مشكلة البحث والحاجة اليه، واهميته، وهدفه، وحدود البحث شملت، الحد الموضوعي: اغاني المربع البغدادي، والحد المكاني: مدينة بغداد، والحد الزماني: (1960- 1980م)، وتحديد المصطلحات التـي تضمنها البحث، واشتمل (الاطار النظري) على ثلاث فقرات، الاولى: الغناء الشعبي، والثانية: الغناء الشعبي العراقي، والثالثة: المربع البغدادي، كما ضم ايضا فقرة ما اسفر عنه الاطار النظري والدراسات السابقة، اما (اجراءات البحث) فقد اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي، ومجتمع البحث تكون من (30) عينة من اغاني المربع البغدادي، وقد تم اختيار العينة من ضمن هذا المجتمع، والتطرق الى اداة البحث والمعيار التحليلي. جاء (التحليل الموسيقي) للعينات المختارة، ثم تبعها نتائج التحليل، والتي من خلالها تم التوصل الى الاستنتاجات المبنية على وفق الاهداف المطلوبة في هذا البحث، ثم التوصيات والمقترحات، تليها قائمة المصادر وملخص اللغة الانكليزية ER -