@Article{, title={The Gush Emunium Movement (1974-1993) A study in Zionism extremism حركة غوش إيمونيم (1974–1993) دراسة في التطرف الصهيوني}, author={Essa Fadhl Nazzal Aefan عيسى فاضل نزال عيفان}, journal={Al Malweah for Archaeological and Historical studies الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية}, volume={6}, number={15}, pages={133-164}, year={2019}, abstract={After the war of October 1973 large-scale protest movements appeared in Israel, they condemned the government policy because it led to the loss of some of the Arab territories occupied by (Israel) in the June 1967 war. These movements are working to organize and mobilize the Israeli community against (Israeli) government, in order to impose Israel sovereignty over the Arab territories occupied in 1967.The Gush movement was one of the most important and prominent of these movements. The movement exerted a lot of pressure on (Israel) authority to implement its demands. Despite the movement was not exist before the seventies of the last century, yet before that period, it was the years of the maturity of its leaders. The leader's movement experienced the problems of the religious Jews who immigrated to Palestine from all over the world during the first years of the establishment of (Israel state). Most of the Gush Emunium groups were established in the embrace of Zionist religious parties and school such as (HabuIeal Hamiz Rahi) and (MercazHarab), which was run by the ultra- Orthodox rabbi (Tesvy Uhuda Kook), through which he managed to attract a large part of Israeli youth, creating from them the most extremist groups of Zionists, the (woven hats) distinguishing the from the other groups.

بعد حرب تشرين الأول/ اكتوبر 1973 ظهرت في (إسرائيل) حركات احتجاج واسعة النطاق، على سياسة الحكومة (الإسرائيلية) التي أدت إلى عودة بعض الأراضي العربية المحتلة في حرب حزيران/يونيو 1967 إلى أصحابها، وباتت تلك الحركات تعمل على تنظيم الشارع (الإسرائيلي) وتحشده للوقوف في وجه الحكومة (الإسرائيلية) ، وذلك من أجل فرض السيادة الإسرائيلية على ما تبقى من الاراضي العربية المحتلة عام 1967، ولقد كانت حركة (غوش إيمونيم) واحدة من بين اهم وابرز تلك الحركات ، التي مارست ضغطاً على الحكومة (الإسرائيلية) لتنفيذ مطالبها. وما يميز الحركة أنها ليست ظاهرة، بل هي حركة ضاربة الجذور نتج عنها تغيير ادراكي في النظرة إلى (إسرائيل) والى وضع (ارض إسرائيل)، صحيح أن الحركة لم تكن موجودة قبل سبعينيات القرن الماضي، إلا أن ما قبل تلك المدة كانت سنوات نضوج زعمائها الذين عاصروا مشاكل اليهود المتدينين الوفدين من اصقاع العالم إلى أرض فلسطين، خلال السنوات الأولى من قيام بداية ما يسمى (الدولة الإسرائيلية). لقد نشأ معظم عناصر غوش إيمونيم في أحضان الأحزاب والمدارس الدينية الصهيونية؛ كالحزب الديني (هبوعيل همزراحي) و مدرسة (مركاز هراب) التي كان يديرها الحاخام المتطرف (تسفي إيهودا كوك)، الذي تمكن من اجتذاب قسماً كبيراً من الشباب (الإسرائيلي)، صانعاً منهم مجموعة من الصهاينة الاشد تطرفاً، والذين كانت (قبعاتهم المنسوجة) تميزهم عن غيرهم من الإسرائيليين.} }