@Article{, title={The Post-Colonial Reading of (Al Hay al latini) واکاوی رویکرد پسااستعماری در رمان الحی اللاتینی اثر سهیل ادریس}, author={Nastaran Gandomi نسترن جندمي and Ali Afzali علي أفضلي and Raheem Al Attaby رحیم العتابي}, journal={AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب}, volume={}, number={128 Supplement}, pages={15-30}, year={2019}, abstract={In the 20th century when newly independent countries were trying to eliminate colonial figure from their culture, literature and identities, they created a sort of literature entitled post-colonialism. This theory emphasizes on the critical reading that consider the post-colonial discourse and its big outcomes. The Arabic novel which was placed in the atmosphere of colonialism and post-colonialism” needed comprehensive and pervasive research in the fields of theory and post-colonial criticism. Soheil Idris, the Lebanon writer, worked on rethinking and studying social realities of post-colonial era of Lebanon and France in his novel Al HAY l- LATINI displayed people’s life, situations and sustainable effects of colonialism on popular culture. This research is intended to present a new step in the domain of this critical approach and deals with a post-colonial reading of this novel and probes and analyzes post-colonial meanings such as Orientalism, European-centeredness, Hybridity, Inferiority, Gender, and Subaltern. We show that Idris pay more attention to gender rather than the other elements.

تعدّ دراسات ما بعد الاستعمارية أو ما بعد الكلونيالية من أحدث الدراسات في بلدان العالم الثالث. وهي عبارة عن قراءات نقدية لنظريات تقوم بتحليل الخطاب الاستعماري مؤكدة على تبعاته الواسعة. تمثل رواية الحيّ اللاتينيّ للكاتب سهيل إدريس من منظور النقد مابعد الکولوني، عودةً للنظرة الاستعماریة في بدایة الألفیة الثالثة. وهذه الروایات تشبه إلی حدّ ما بندول الساعة الذي یخترق العصر الراهن أي عصر مابعد الکولونیة لیبوح في زمن الاستعمار التقلیدي. یستخدم سهيل ادريس تأرجح الروایات بین الکولونیة ومابعدها، تقنیة لإماطة اللثام عن وجه الألاعيب الاستعماریة الحدیثة التي تسعی لتکرار التجارب الاستعماریة السابقة بممارسات وسیاسات جدیدة. وملامح مابعد الكلونيالية تلقي بظلالها علی عناصر القصة الزمان والمکان والشخصیات، ويصور الكاتب شخصیات هذه الرواية تصويراً امتزاجياً وهجیناً، بحيث نراهم حائرین بین الثقافة الشرقیة التقلیدیة والثقافة الغربیة الحدیثة. وتعکس رواية إدريس المجتمع علی أنه مجتمع منحط ومتأزم ومن جهة أخری تصور المثقف علی أنه مرهق من الأوضاع الاقتصادیة والسیاسیة والثقافیة السائدة في بلده، ولم یستطع مواصلة حیاته في بلد تسودها أنظمة قمعیة ودیکتاتوریة.} }