@Article{, title={The Aesthetics of Verbal Antithesis and Connotative Synthesis جماليات التخالف اللفظي والتآلف الدلالي ( قراءة في نصين شعريين )}, author={Wasan A. Yaseen وسن عبد المنعم}, journal={Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية}, volume={}, number={73}, pages={1102-1123}, year={2017}, abstract={This paper aims at finding out the secrets of two poetic texts ; the first of them is " Surat Al-Hub " ( Verse of Love ) by Khalid Ali Mustapha , and the second is " Jidariyat Mahmood Darwish " ( The Wall-Poem of Mahmood Darwish ) . This reading relies on two principal sources :Firstly : the poet's self as text productive .Secondly : the production rendezvous and what may result from their entwining in a double portrait mirroring their facets on the other .The clustering of two texts on the dichotomy of ( death / immortality ) is a spiritual-emotional clustering which is a topic the ideas of the poems are completely based onthe extent that their words , the structure of their language and images become expressive appearances of this dichotomy .The two poems meet in not one expressive place , as much as they differ in vision .. and if their concurrence together signifies a stylistic originality that is linked to achievements of Arabic poetry , so they , in the same time , take it as an approach in imagery which will , in turn , make one of them move in its own method towards the meaning .Mahmood Darwish : death of the doer , immortality for his deeds .Khalid Ali Mustapha : immortality for the doer through his deeds .In the light of this notion , my reading will be in specifying the vision, and in digging behind its walls via implicit sighting through directors and presumptions that will assist in figuring out secrets of expression , once obvious and others ambiguous, without falling to any cognitive captivity .

يسعى ىذا البحث إلى الكشؼ عف أس ا رر نصيف شعرييف , الأوؿ :) سورة الحب (لمشاعر خالد عمي مصطفى , والآخر : ) جدارية محمود درويش ( , وىذه الق ا رءة تستميروحيا مف مسربيف رئيسيف :الأوؿ : ذات الشاعر بوصفو منتج اً لمنص .والآخر: محفؿ الإنتاج وما يمكف أف ينج مف تواشجيما في صفيحة مزدوجة يعكس وجيييماصور الأشعة المتكسرة عمى الآخر .إف تألب النصيف عمى ثنائية ) الموت / الخمود ( تألب اً وجداني اً انفعالي اً موضوع تقوعميو فكرة القصيدتيف بتماميما بحيث تصبح مفرداتيا وت ا ركيب لغتيا , وصورىا تمظي ا رتتعبيرية عف ىذه الثنائية .تمتقي القصيدتاف في أكثر مف موضع تعبي ري , بمقدار ما تختمفاف في الرؤية.. واذاكاف الالتقاء دالاً عمى أصالة أسم وبية موصولة بمنج ا زت الشعر العربي, فإنيما في الوقتنفسو تنيجاه في التصور مما يجعؿ كؿ واحدة منيما تسير في طريقتيا الخاصة إلى المعنى.محمود درويش : الموت لمفاعؿ , والخمود لفعمو .خالد عمي مصطفى : الخمود لمفاعؿ بفعمو .وفي ضوء ذلؾ ستكوف ق ا رءتنا في تحديد الرؤية , والتنقيب خمؼ أسيجتيا بالنظرالباطني مف خلاؿ موجيات وق ا رئف تمكننا} }