TY - JOUR ID - TI - Al-Hadeeth Abi Zeratah Al-Razi In the book of the hadeeth of the hadeeth of Ibn Abi Hatim "In the door of worship" الحديث المنكر وتطبيقاته عند الحافظ أبي زرعة الرازي في كتاب علل الحديث لابن أبي حاتم "في باب العبادات" AU - Jalil Mohsen Wannas جليل محسن ونّاس AU - Yasser Awwad Irhem ياسر عواد ارحيم PY - 2019 VL - 10 IS - 39 SP - 83 EP - 142 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - The meaning of the hadeeth of the imams, such as Al-Haafiz Abu Zar'ah al-Razi, is broader and more comprehensive than that of late imams. They do not know what is wrong with a specific definition, and they do not rule by a general ruling. They may call the niqara on the mere uniqueness of the majority, and may be fired on the wound they have, and the clues are the ones that determine their intent; if we want to know their destination we must follow and draw and look at the clues that have to understand their judgments and releases. The provisions of Abu Zeratah al-Razi were comprehensive in the various modern terms that the book dealt with. These terms (the term "bad talk"), which have been widely used by the advanced imams, do not explicitly state what they want from this term in particular. This is due to the difference of meaning and intended. They wanted the verbal meaning not the conventional meaning. Therefore, this study came in an attempt to understand the meaning of the talk of evil by Al-Hafez Abu Zerat Al-Razi through an applied study of some of the hadiths that were narrated by Al-Nukara in Al-'Alal. As well as knowledge of the evil talk of modern and late modernists through theoretical study. As well as knowledge of the relationship of evil with other terms approach to him as abnormal and increase confidence.

إنَّ معنى الحديث المنكر عند الأئمة المتقدمين ومنهم الحافظ أبو زرعة الرازي هو أوسع وأشمل منه عنّدالأئمة المتأخرين فهم لا يعرفون المنكر بتعريف معين، ولا يحكمون بحكم عام لا يختلف عليه اثنان. فقديطلقون النكارة على مجرد التفرد في الأغلب، وقد تطلق على الجرح عندهم، والقرائن هي التي تحدد قصدهم؛ فإذا أردنا أن نعرف مرادهم يجب علينا أن نتتبع ونستقرئ وننظر في القرائن التي تعين على فهم أحكامهم واطلاقاتهم. لقد كانت أحكام أبي زرعة الرازي شاملة متنوعة في مختلف المصطلحات الحديثية التي تناولها الكتّاب، ومن هذه المصطلحات )مصطلح الحديث المنكر( الذي كثر استخدامه من الأئمة المتقدمين، مع عدم التصريح الدقيق بمرادهم من هذا المصطلح على وجه الخصوص. وهذا راجع إلى اختلاف مدلوله والمراد منه. فهم أرادوا منه المعنى اللفظي لا المعنى الاصطلاحي. لذا جاءت هذه الدراسة في محاولة لفهم معنى الحديث المنكر عند الحافظ أبي زرعة الرازي من خلال دراسة تطبيقية لبعض للأحاديث التي حكم عليها بالنكارة في كتاب العلل. وكذلك معرفة الحديث المنكر عند المحدثين القدماء والمتأخرين من خلال الدراسة النظرية. وكذلك معرفة علاقة المنكر بغيره من المصطلحات المقاربة له كالشاذ وزيادة الثقة. ER -