TY - JOUR ID - TI - Exaggeration in the poetry of praise at the father of Tayeb al-Mutanabi and Ibn Hanee Andalusian (comparative study) المبالغةُ في شعرِ المديحِ عندَ أبي الطَّيب المتنبِّي وابن هانئ الأندلسيّ (دراسة مقارنة) AU - Massoud Aqbali مسعود اقبالي AU - Mujtaba Behrouzi مجتبي بهروزي PY - 2019 VL - 1 IS - 39 SP - 453 EP - 484 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - exaggeration in literature is art peak description and reaches the deepest sense. The exaggeration Significant role in the blend between realism and fantasy, may be acceptable in certain limits appropriate to their positions came it be rejected if it leads to the facts and dressing truth with falsehood. From this point, take this study Applied praises poets contemporary Abu Taib Al Mutanabi and Ibn Hani Andalusian area to identify the extent exaggerated hair praise and reveal common features that led to this art based on evidence from the exaggerations positive and negative, overwhelming their Mdaúhama Mstgosaia patterns employed bypoetry during their provisions. Through this study, we can conclude: that exaggerations with high praises and I'm carefree Mutanabi to its maximum, a stem from the political and social conditions Anzk, which led to similar performance levels in poems.The study proves that more exaggeration Al Mutanabi came in praise of »Saif Aldvlh« and the most exaggeration Ibn Hani Andalusian came in praise of »Al-Mu'izz«, where gave poets to Mamdouh recipes paranormal amaze the reader.The collection of poets common features that they both had top trend, and perhaps influenced by Sufi poets in ways and Almicheah work in pushing them to the trend towards exaggeration and hyperbole in the poetry of praise. Intended these two poets in Mdaúhama to describe the virtues psychological and physical to Mamdouhehma; Kalheimna, strength, courage, and generosity, beauty, science, and other exaggerations that is described by the »Saif Aldvlh« and »Al-Mu'izz.«

المبالغة في الأدب فنٌّ من البديع المعنوي في الكلام، يبلغ بها الوصفُ ذروتَهُ ويصل إلى أعمق معانيه؛ فإنهّا تقوم بالدّور في المزج بين الواقعية والخيال، وقد تكون مقبولة في حدود معينة جاءت ملائمة لمواضعها إلاّ أنهّا تكون مرفوضة إذا أدَّت إلى «قلب الحقائق» و«تلبيس الحقّ بالباطل». مِن هذا المنطلق، تتخذ هذه الدراسة التطبيقية مِن مدائح الشاعرينِ، أبي الطّيب المتنبِّي وابن هانئ الأندلسيّ مجالاً للتعرّف على مدى المبالغة في شعر المديح، والكشف عن الملامح المشتركة التي أدّت على هذا الفنِّ عندهما بالاعتماد على شواهد من المبالغات الإيجابية (=المقبولة) والسّلبية (=المرفوضة) التي اكتظت بها مدائحهما، مستقصياً أنماط توظيفها مِن خلال نصوصهما الشّعرية.فَمِنْ خلال هذه الدّراسة يمكن أن نستنتج: أنَّ المبالغاتِ التي ترتفعُ بها مدائحُ المتنبِّي وابن هانئ إلى أقصى حالاتها، نابعةٌ مِن الظروف السياسية والإجتماعية آنذك، مما أدى إلى تشابه مستوياتها الأدائية في أشعارهما. فتثبت الدّراسة أنَّ أكثر مبالغة المتنبِّي قد جاءت في مدح «سيف الدولة» وأكثرها عند ابن هانئ قد نظمت في مدح «المعزّ»، حيث أضفى الشاعرانِ على ممدوحيهما صفات خوارق تُدهش القارئ. فقد جمعَ بين الشاعرينِ ملامح مشتركة منها أنَّ كلاً منهما كان علوي النزعة، ولعلّ تأثّر الشاعرينِ بأساليب المتصوفة والمتشيعة عملَ في دفعهما إلى الاتجاه نحو المبالغة والغلو في شعر المديح. فَتَطَلَّعَ الشاعرانِ في مدائحهما إلى وصف الفضائل النفسية والجسمية لممدوحيهما؛كالهيمنة، والقوة، والشجاعة، والجود، والجمال، والعلم، وغيرها من المبالغات التي يوصف بها «سيف الدولة» و«المعزّ» وأعوانهما ER -